Ilmojen sotaherra (Oswald Bastable #1) - Michael Moorcock8

Kirja-arvio :: Ilmojen sotaherra

Kirjoittanut Emelie

Olin kuullut paljon kehuja tästä kirjasta ja tartuin teokseen odottavalla mielellä. Enkä pettynyt, mainio lukukokemus, jonka ahmaisin kerrasta ja jäin kaipaamaan lisää.

Tällä kirjalla oli mieltä kutkuttava nimi, Ilmojen sotaherra. Jo tämä antaa paljon ajatuksia ja ideoita siitä, mitä kirja saattaa pitää sisällään, mutta hiukan yllätyksellisesti oikeastaan mitään ajatustani tai odotettua tapahtumaa ei löytynyt teoksesta. Se ei ole lainkaan huono juttu, sillä ennakoitavuus on tylsähköä. Juoni eteni hirmuista vauhtia eikä kirjaa malttanut laskea käsistään. Mainio seikkalukertomus, ja koko tarinassa oli miellyttävän kepeähkö sävy. Tämä on suurelta osin päähahmon, Oswald Bastablen ansiota. Bastable oli mukava hahmo, mitä nyt ehkä hiukan liian brittiläinen herrasmies ja naiivi maailmanmatkaaja minun makuuni. Vaikka Bastable heiluu tapahtumissa mukana, hän oli silti todella paljon tarkkailijan roolissa olematta silti mainittavan syvällinen pohdinnoissaan. Tämä tekee lukemisesta jossain määrin helpompaa ja keveämpää sallimalla samalla lukijalle itselleen mahdollisuuden pohtia asioita enemmän. Tarina tuntuu kuitenkin olevan enemmän kirjoitettu oman aikansa lukijoille eikä sen todennäköisesti olekaan tarkoitus kestää aikaa. Näen kirjan vaihtoehtohistorian pointit, mutta minun on hankala ehkä ymmärtää kaikkea kirjasta, koska en tiedä millaista elämä oli omassa maailmassani 1970-luvulla. Mutta joka tapauksessa kirjan loppu oli hämmentävä ja samalla kiinnostava, joka jätti mielenkiinnon lukea lisää.

Kampanja: Kokeile 30 päivää ilmaiseksi BookBeat

Ilmojen sotaherra

Alkuteos ilmestynyt 1971. Suomentanut Laura Nieminen. Kansi: Juhani Jokinen. Nidottu.

Kapteeni Oswald Bastable kertoo hämmästyttävän tarinansa siitä kuinka hän vuonna 1903 maanjäristyksen myötä siirtyi vuoteen 1973. Tulevaisuuden maailmassa on jatkunut pitkä rauhan aikakausi ilman vallankumouksia. Suurvallat pitävät yllä siirtomaavaltaansa ilmalaivakalustoillaan, mutta vasemmistoradikaalit aloittavat sodan niitä vastaan kenraali Shaw’n eli Ilmojen sotaherran johdolla.

Michael Moorcockin Ilmojen sotaherra kertoo mukaansatempaavalla tavalla vaihtoehtohistoriasta, jossa sekä ilmalaivat että tietotekniikka ovat erittäin pitkälle kehittyneitä. Maailma elää utopiassa, jonka taustalla on kumminkin rasismi ja kolonialismi. Tällä romaanilla on merkittävä sijansa tieteiskirjallisuudessa, koska se on steampunkin edelläkävijä.

Kirjan arvosteluja:

”Teos on näennäisen yksinkertainen ja jopa alleviivaava eikä välttämättä kovin tärkeä kirjailijan laajassa kokonaistuotannossa, mutta erinomaisen nautittava se kyllä on, varsinkin jos osaa arvostaa taidolla ja kiitettävän tunnollisesti reprodusoitua sadan vuoden takaista kerrontatekniikkaa. – Juhani Hinkkanen, Portti 1/2013

Ilmojen sotaherra on perusvinkeää luettavaa, jonka kevyt juonikuvio on päällystetty kiehtovalla vaihtoehtohistorialla sekä osuvalla yhteiskunnallisella ajattelulla. Ja mikäs sen mukavampaa. – Toni Jerrman, Tähtivaeltaja 3/2013