Tuliristi (Matkantekijä #5) - Diana Gabaldon10

Kirja-arvio :: Tuliristi

Kirjoittanut rudi92

Tuliristi on erinomainen lisäys Matkantekijä-sarjaan. Vaikka mulla menikin tämän kirjan lukemisessa enemmän aikaa kuin muissa osissa, se ei suinkaan tarkoita, että tämä olisi ollut huonompi. Kirja jatkaa loistavasti sarjaa. Henkilöt ovat pysyneet mielenkiintoisina ja Clairen ja Jamien rakkaustarina sävähdyttää edelleen. Olen kuullut, että joidenkin mielestä tämä kirja on sarjan huonoin seuraavan osan Lumen ja tuhkan maa kirjan ohella. Mä en näe asiaa niin. Tuliristissä on loistavia kohtauksia, eikä se ole kertaakaan tylsä. Omasta mielestäni koko Matkantekijä-sarja on ollut kokonaisuutena loistava, eikä yhtäkään huonoa kirjaa ole.

Tuliristi

Alkuteos ilmestynyt 2001. Suomentanut Anuirmeli Sallamo-Lavi. Kannen kuva: Mika Launis. Sidottu, kansipaperi.

Eletään vuotta 1771. Yhdysvaltain vapaussota on kytemässä, ja Jamie Fraserin vaimo Claire tietää sen. Vaikka Jamie ei sitä mieluusti myöntäisikään, hänen vaimonsa tuntee tulevaisuuden pelottavan tarkkaan. Kun Amerikkaan muuttaneet skotit lähtevät kokoamaan joukkojaan tuliristin roihutessa, Claire ja Brianna saavat jälleen kerran pelätä miestensä puolesta. Selviääkö myrkkykäärmeen puremasta hengissä? Entä siitä, kun päätyy hirttoköyden jatkoksi?

Kiehtovan kertomuksen tärkeimpänä loimilankana kulkee syvä rakkaus ja alati paisuva intohimo, joka saa ajan myötä yhä uusia muotoja.

Diana Gabaldonin huippusuosittu sarja Clairesta ja tämän 1700-luvulla elävästä rakastetusta Jamie Fraserista on edennyt viidenteen jaksoon. Sarjan aikaisempien kirjojen Muukalainen, Sudenkorento, Matkantekijä ja Syysrummut lisäksi Gabaldonilta on ilmestynyt suomeksi romaani Lordin yksityisasia.