Joululaulu - Charles Dickens9

Kirja-arvio :: Joululaulu

Kirjoittanut Poison Girl

Olihan tämä jouluklassikko pakko lukea näin jouluaikana. Kirjan tarina on minulle hyvinkin tuttu erilaisten TV- ja elokuvasovitusten myötä, mutta olin halukas myös lukemaan alkuperäisteoksen. Dickensillä on hieno kirjoitustyyli ja hänen kuvauksensa ovat todella kekseliäitä. Hänen tyylistään voisi hyvin ottaa mallia oman kirjoitustaidon kehittämiseen! Huomasin että kirjasta tehdyt elokuvasovitukset ovat aika uskollisia kirjalle (ja pelottavampia myös). Toisaalta yllätyin kun kirjassa ei ollut erästä kohtaa, jonka luulin olevan tärkeä, sillä se esiintyy sekä Saiturin joulu -animaatioelokuvassa että siinä Disneyn Saiturin joulu -versiossa. Joululaulu kannattaa ehdottomasti lukea!

Joululaulu

Alkuteos A Christmas Carol in Prose, Or Being a Ghost Story of Christmas ilmestynyt 1843.

1. laitos: Joulun-aatto. W. Churberg, 1878. Suomentanut Waldemar Churberg. Uusi romaani-jakso, 3. vuosikerta 3.
2. laitos: Joulu-ilta. WSOY, 1893. Suomentanut D. K. Wyyryläinen. Tuhansille kodeille tuhatjärvien maassa 15.
3. laitos: Jouluaatto. Karisto, 1932. Suomentanut Werner Anttila.
4. laitos: Joululaulu. WSOY, 1984. Suomentanut Marja Helanen-Ahtola.
5. laitos: Saiturin jouluyö. Satukustannus, 1986. Suomentanut Jukka Torvinen.
6. laitos: Joululaulu. Basam Books, 2001. Suomentanut Tero Valkonen. Basam Books klassikko. Sidottu, kansipaperi. 6. uudistettu painos 2016.
7. laitos: Saiturin joulu. Egmont, 2007. Suomentanut Antti Autio. Kuvittanut P. J. Lynch. Sidottu.

Olen pyrkinyt manaamaan tällä aavetarinalla esiin erään aatteen hengen, joka ei saa suututtaa lukijoitani sen enempää itseensä, toisiinsa, jouluun kuin minuunkaan. Kummitelkoon se lempeästi heidän kotonaan, älköönkä kukaan sitä karkottako.

Näin aloitti kertomuksensa Charles Dickens joulukuussa 1843. Voisi sanoa, että hänen manauksensa on toteutunut, sillä Joululaulu on yhä yksi maailman tunnetuimmista joulutarinoista, ja sen aaveet ovat inspiroineet lukuisia taiteentekijöitä luomaan tarinasta omat versionsa, Walt Disneysta aina Mr. Beanina ja Mustana Kyynä tunnettuun Rowan Atkinsoniin.

Rakastettu ja ajaton tarina kiteyttää joulun sanoman ja on tarinankerrontaa puhtaimmillaan: Joululaulu sopii kaiken ikäisille, myös ääneen luettuna.