Requiem: Rakkaus palaa (Delirium-trilogia #3) - Lauren Oliver7

Kirja-arvio :: Requiem: Rakkaus palaa

Kirjoittanut Cath3rin3

Useimmiten olen ollut varsin epäluuloinen viime vuosina ilmestyneitä dystopia-sarjoja kohtaan, mutta Delirium-trilogia pääsi pehmittämään sydäntäni.

Trilogian kaksi ensimmäistä osaa olivat todella hyviä ja pidin varsinkin sarjan toisesta osasta. Kultainen sääntöni onkin, että kirjasarja on hyvä jos pidän sarjan toisesta tai kolmannesta osasta enemmän kuin ensimmäisestä. Nimittäin olen aina joskus kohdannut pettymyksekseni sarjoja, joista huomaa että kirjailijan innostus on lopahtanut upean ensimmäisen osan jälkeen ja sitten seuraavat kirjat ovatkin pelkkää pakkopullaa.

Viimeinen kirja olisi minusta voinut olla parempikin. Ensimmäinen pettymykseni oli se, että kirjan nimi ei ihan sopinut samaan jonoon sarjan muiden kirjojen nimien kanssa. Pilkunviilausta kyllä, mutta se häiritsi.

Kirjan lopun tapahtumat olivat todella jännittäviä ja saatoin eläytyä koko kirjan tapahtumiin täysin sydämin. Loppu ei kuitenkaan ollut sellainen, jota olisin kaivannut. Olihan se mahtavaa nähdä menneitä tapahtumia hivenen Alexinkin näkökulmasta, mutta olin odottanut vähän vähemmän töksähtävää lopetusta (Ainakin minusta se oli vähän tökkäävä). Loppuun olisi ollut mahtavaa saada nähdä vielä, miten maailma jatkoi olemassaoloaan kuohunnan loputtua. Miten Alex ja Lena elivät onnellisina ja kasvattivat lapsensa vapaassa maailmassa tai jotakin vastaavaa. Sellaista ei kuitenkaan minulle suotu ja se jäi vähän kaihertamaan.

Suosittelen sarjaa kuitenkin lämpimästi kaikille dystopia-faneille.

Requiem: Rakkaus palaa

Alkuteos ilmestynyt 2013. Suomentanut Marja Helanen. Päällyksen kuva: Gustavo Marx. Alkuperäispäällyksen suunnittelu: Erin Fitzsimmons ja Hilary Zarycky. Sidottu, kansipaperi.

Dystopiatrilogian odotetussa päätösosassa muurit murtuvat ja Lena on väistämättömien ratkaisujen edessä.

New York Timesin bestsellerlistaa koristanut Delirium-trilogia teki Lauren Oliverista dystopiagenren nousevan tähden ja kirjan päähenkilöstä Lenasta netin kirjallisuuspalstojen uuden puheenaiheen. Tunteet kriminalisoivasta yhteiskunnasta kertova sarja saavutti Facebookissa hetkessä kymmeniätuhansia faneja ja nousi Amazonin kesähitiksi. Sarjan päätösosassa sota hallitusta vastaan on täydessä liekissä. Myös tunteiden roihu on kuumaa Lenan joutuessa tekemään valintansa Julianin ja Alexin välillä. Lisää draamaa tuovat Portlandin muurien sisäpuolelle jääneen Hanan vaiheet ja Lenan suhde kuolleeksi luultuun äitiinsä.

FOX 2000 on ostanut sarjan elokuvaoikeudet ja keskustelut sen roolituksesta käyvät verkossa vilkkaana. Sarjan aikaisemmat osat Delirium ja Pandemonium ovat edelleen lukijoiden saatavilla.