Labyrintti (Maze Runner #1) - James Dashner4

Kirja-arvio :: Labyrintti

Kirjoittanut Matti Karjalainen

James Dashnerin "Labyrintti" (Basam, 2015) aloittaa Maze Runner -nimisen nuortenkirjasarjan, josta on muodostunut jonkinmoinen myyntimenestys maailmalla. Elokuvakin on tekaistu, mutta mainosmiesten ennustusten vastaisesti Dashnerin hengentuotoksesta ei kuitenkaan tainnut tulla uutta Nälkäpeliä.

Nuortenkirjan tapahtumat alkavat siitä, kun muistinsa menettänyt Thomas saapuu hissillä erityislaatuiseen vankilaan, jossa on muitakin saman ikäisiä poikia. Vai onko kyseessä vankila? Ainakaan helppoa poispääsyä Aukioksi kutsutusta paikasta ei ole, sillä sitä ympyröi joka yö muotoaan muuttava labyrintti, jossa kaiken lisäksi asustaa saattajiksi kutsuttuja kyborgi-etanoita (tai jotain). Kenelläkään ei ole mielikuvaa siitä, miksi he ovat ylipäätään joutuneet Aukiolle tai mitä he ovat aikaisemmin tehneet - muutamaa satunnaista välähdystä huolimatta. Pois olisi kuitenkin yritettävä päästä ja niinpä jengi juoksee labyrintissä yrittäen ottaa siitä selkoa. Mutta sitten vasta alkaa tapahtua, kun vankilaan saapuu tyttö.

Pidin kirjan alkupuolesta. Alkuasetelmassa oli riittävästi mysteerin makua mielenkiinnon ylläpitämiseen. Tarina eteni muutenkin vetävästi, mutta mitä pidemmälle siinä edettiin, sitä typerämmältä ja epäloogisemmalta se alkoi tuntua. (view spoiler)

"Labyrintin" suurin ongelma liittyi kuitenkin henkilöhahmoihin, joista kaikki olivat aika lailla yhden ominaisuuden persoonallisuuksia, eikä mitään kasvua ollut havaittavissa. Niinpä hahmojen kohtalotkin olivat aivan yhdentekeviä. Nuoren välille olisi voinut rakentaa myös vaikka kuinka paljon sisäisiä jännitteitä Kärpästen herran tapaan. Nyt se puoli jäi aivan retuperälle.

Suomennoksen kieli on hieman ärsyttävää ja teennäistä. Mene ja tiedä, onko se sitten englanninkielisessä laitoksessakaan paremmin; "mänteistä" ja "klönteistä" puhuvat teini-ikäiset saavat kuitenkin nopeasti silmät vuotamaan verta.

Kohderyhmä on kuitenkin pitänyt kirjasta, mitä arvosteluja on lukeminen, joten mitäpä setämies purnaamaan enempää: olkoon nyt yksi tämmöinenkin. Minulle tässä yhdessä osassa oli ihan riittämiin.

Black Friday: Adlibris tarjoaa 10% alennuksen kirjoista koodilla BLACK21 (voimassa 28.11.2021 saakka)

Labyrintti

Alkuteos ilmestynyt 2009. Suomentanut Jussi Korhonen. Nidottu.

”Jos et pelkää, et ole ihminen.”

Huikean elokuvasovituksen syksyllä 2014 saanut Maze Runner – Labyrintti on koukuttava kertomus Thomasista, joka herää hissistä muistamatta muuta kuin nimensä. Kärpästen herran kaltaisissa tunnelmissa Thomas kohtaa lauman lapsia aukiolta, jota ympäröivät kivimuurit. Pakeneminen voi alkaa.

Labyrintti on viihtynyt New York Timesin bestseller-listan kärjessä, ja kirjasarja on saavuttanut suuren suosion varsinkin nuorten keskuudessa. Maze Runner -sarjasta on tähän mennessä ilmestynyt englanniksi neljä osaa, ja siitä povataan Nälkäpeli-sarjan kaltaista hittiä.