Aarteita ja muistoesineitä - Neil Gaiman8

Kirja-arvio :: Aarteita ja muistoesineitä

Kirjoittanut Emelie

Gaiman on parhaimmillaan novelleissa. Pidin useasta tämän kirja novellista todella paljon, joskin suosikkini oli Vihreiden kirjainten arvoitus, joka onnistuneesti yhdistää kaksi minua kiinnostavaa maailmaa toisiinsa. Useammissa novelleissa oli myös hyvä tunnelma, sellainen vähän synkkä ja sateinen, aika brittiläinen fiilis ehkäpä. Minua jäi harmittamaan muutamissa novelleissa niiden epäselvyys lopussa, minulle ainakin jäi useasti auki se, että mitä tapahtui ja mitä olisi pitänyt tajuta. Tuntui, että en hiffannut tarpeeksi asioita rivien välistä, joka jäi harmittamaan. Mutta siitä huolimatta hyvä lukukokemus minulle, joka ei niin paljoa novelleista välitä.

Aarteita ja muistoesineitä

Valikoima kokoelmasta Fragile Things: Short Fictions and Wonders, 2006. Suomentanut Johanna Vainikainen-Uusitalo. Kansi: Maija Pietikäinen. ”Sulkemisaika” on ilmestynyt aikaisemmin Tähtivaeltajassa 3/2004. Alkuteokseen sisältyvä ”Lokakuu tuolissa” on julkaistu Tähtivaeltajassa 1/2004. Nidottu.

Locus-palkinto 2007, British Fantasy -palkinto 2007.

Sisällys:

• Vihreiden kirjainten arvoitus (A Study in Emerald, 2003) – Hugo-palkinto 2004, Locus-palkinto 2005
  • Kaamean himon yön salatun talon kasvottomien orjien kielletyt morsiamet (Forbidden Brides of the Faceless Slaves in the Secret House of the Night of Dread Desire, 2004) – Locus-palkinto 2005
  • Soraa muistojen tieltä (The Flints of Memory Lane, 1997)
  • Sulkemisaika (Closing Time, 2002) – Locus-palkinto 2003
  • Kitkerää paahtoa (Bitter Grounds, 2003)
  • Ne muut (Other People, 2001)
  • Aarteita ja muistoesineitä (Keepsakes and Treasures, 1999)
  • Harlekiini Valentiini (Harlequin Valentine, 1999)
  • Susanin ongelma (The Problem of Susan, 2004)
  • Sivuja päiväkirjasta, joka löytyi pitkänmatkan bussiin jätetystä kenkälaatikosta jostain Oklahoman Tulsan ja Kentuckyn Louisvillen väliltä (Pages from a Journal Found in a Shoebox Left in a Greyhound Bus Somewhere Between Tulsa, Oklahoma, and Louisville, Kentucky, 2002)
  • Laakson kuningas (The Monarch of the Glen, 2003)
  • Kirjailijan jälkisanat

Neil Gaiman on tarinankerronnan mestari, jonka mielikuvitus luo toinen toistaan kummallisempia visioita arkipäivän keskelle. Hugo-palkittu salapoliisitarina Suurista Muinaisista, salakapakassa kerrottu hätkähdyttävä kummitustarina, akateemisten konferenssien kustannuksella pilaileva zombikertomus ja Unohdettujen jumalien maailmaan sijoittuva myyttinen pienoisromaani ovat vain esimerkkejä tarinoiden monipuolisuudesta. Yhdistävä tekijä on mukaansatempaavuus – kuten Stephen King asian ilmaisi: \"Gaiman on tarinoiden aarreaitta\".