Sota 2016 - Jere Laine9

Kirja-arvio :: Sota 2016

Kirjoittanut Truuners95

Varoitus: kirja-arvio sisältää juonipaljastuksia

Oli todella vaikuttava romaani. Poliittiset ja sotilaalliset asiat oli kuvattu todella tarkasti. Ja ihmekkös tuo, jos kirjailija on ollut johtotehtävissä armeijassa. Kirja sai miettimään sitä voiko tälläistä tapahtua oikeasti, nyt kun Venäjällä on kaikenlaisia tapahtumia. Onneksi kaikki pikkuseikat eivät ole toteutuneet: Timo Soini pääministerinä! (kirjassa)

Sota 2016

Sota 2016: Lintukodon loppu? Sidottu, kansipaperi.

Mikä on pahin pelkosi? Moni vastaa kysymykseen: Sota!

Jere Laineen neljännessä kirjassa mennään vuoteen 2016, ja ruusuinen tulevaisuus onkin muuttunut maailmanlaajuiseksi kriisiksi. Kun Nato on kaikilla voimillaan kiinni operaatioissa Pohjois-Afrikassa, Lähi-Idässä, Irakissa ja Afganistanissa, joutuu pieni Suomi yllättävästi sivusuunnan sijais-kärsijäksi Venäjän vaatiessa öljykuljetuksiin kohtuuttomia myönnytyksiä. Ihmiskohtalot ajautuvat arvaamattomiin tilanteisiin sodan pyörteissä. Eivätkä politiikkojen pyrkimykset ja poliittisen pelin ristiriitaisuudet tee asioita yksinkertaisiksi sen enempää Suomessa, Venäjällä kuin Yhdysvalloissakaan. Laine kiihdyttää koko ajan vauhtia yhä ällistyttävämmäksi käyvässä tarinassa.

Kirjan taistelukohtaukset kuvaavat ennen kokemattomalla tavalla nykyaikaista taistelukenttää ja tarjoavat ainutlaatuisen mahdollisuuden tarkastella suomalaisen sotilaan toimintamahdollisuuksia tämän päivän etulinjassa. Loppuratkaisujen yllätykset pakottavat pohtimaan syvällisesti omaa asemaamme ja turvallisuuttamme tässä arvaamattomassa maailmassa.

Kirjailijan omin sanoin: ”Ihmiskunnan historia on yhtä kuin sodan historia. Meidän tärkein tehtävämme suomalaisina on pyrkiä siihen, ettemme olisi enää uutena lukuna tämän historiankirjoituksen tulevissa painoksissa.”