Ihon alaiset - Anu Holopainen7

Kirja-arvio :: Ihon alaiset

Kirjoittanut Lukijatar

Olin aikoinani lukenut Holopaisen Syysmaa-sarjaa, jolle en ollut lämmennyt useista syistä, joten tartuin Ihon alaisiin hieman skeptisesti. Kirja kuitenkin yllätti kiinnostavalla ja ajankohtaisella aiheella, ja mitäänsanomattomaksi muistamani kerronta oli nyt mielekkäästi etenevää ja sopivan joutuisaa. Hahmojen kohtalo kiinnosti, ja melko suurella fontilla ja lyhyellä sivumäärällä varustettu teos tuli luettua nopeasti. Vaikka Ihon alaisilla onkin taipumusta pieneen melodramaattisuuteen, ei näin tiiviissä tekstissä se ehtinyt yltymään häiritseväksi. Nuoria ja nuoruutta on kuvattu uskottavasti. Sanoma ei ollut mitenkään erityisen mullistava, mutta mielestäni onnistunut aihepiiri nuortenkirjalle. Suosittelen teosta etenkin nuorille lukumieltymyksiin katsomatta, mutta myös vanhemmat lukijat voivat saada siitä irti ajatuksen jos toisenkin.

Ihon alaiset

Kannen kuva: Karl Gough/Trevillion Images. Sidottu, kansipaperi.

Tämäkö on tulevaisuuden kauneusihanne?

Ihon alaiset on kylmäävä kuva tulevaisuudesta, joka ei ehkä ole kaukana. Moderni ja monipuolinen tarinakooste – blogikirjoituksia, nettipostauksia, tv-katkelmia – on suositun fantasia- ja scifikirjailijan uusi vahva näyttö.

JARAN on odotettava vuosi ennen kuin hän voi itse päättää ulkonäkönsä muokkauksesta. INKAN pitää vielä miettiä, mitä hän todella haluaa. MATIAS vihaa muokkauksia ja joutuu elämään vihollisten keskellä. PLASTIKPRINCESS tietää miten hankkia rintaimplantit, vaikkeivät rahat ja ikä riitäkään.

Täyteläisiä huulia, virheettömiä kasvoja, animehahmoja ja Barbie-lookia. 17-vuotias Jara elää ympäristössä, jossa lähes jokaisen ulkonäköä on muokattu ja jossa hänen itsensä on elettävä vanhempien vaatimuksesta luomuna.

Mutta sitten Jara pääsee kesätöihin Helsinkiin, ja taivas tuntuu aukeavan: rahaa, rakkautta ja lähestyvä täysiikäisyys, joka takaa päätäntävallan omaan kehoon. Mutta suureen kaupunkiin mahtuu myös anarkisteja ja toisinajattelijoita. Koko elämä voi muuttua hetkessä – eikä aina siten kuin haluaa.