Houkutus (Houkutus #1) - Stephenie Meyer5

Kirja-arvio :: Houkutus

Kirjoittanut Frost

Yhdyn tässä Varjolehteen, joka kertoi koko kirjan minunkin näkökulmastani. Pari vuotta sitten olisin ajatellut toisin, koska tarina oli silloin mielestäni hyvä ja luin muutkin osat yhteen putkeen, mutta enään ei vaan nappaa koko kirja. Ehkä se johtuu vanhenemisesta, ehkä jostain muusta, mutta Meyerin kirjoitusasu pilaa mielestäni koko kirjan, vaikka juoni on sinällään ihan ok, mutta ennalta arvattava.

Kampanja: Kokeile 30 päivää ilmaiseksi BookBeat ja Elisa Kirja

Houkutus

Alkuteos ilmestynyt 2005. Suomentanut Tiina Ohinmaa. Päällyksen suunnittelu: Gail Doobinin ja Sami Saramäki. Päällyksen valokuva: Roger Hagadone. Sidottu. 2. laitos elokuvakannella: Loisto, 2009.

New York Timesin toimituksen valinta 2005, Publishers Weeklyn vuoden paras kirja 2005.

”Ensinnäkin: Edward oli vampyyri. Toiseksi: osa hänestä – enkä tiennyt, kuinka voimakas se osa oli – janosi minun vertani. Ja kolmanneksi: olin silmittömästi, peruuttamattomasti rakastunut häneen.”

Isabella muuttaa isänsä luo tihkuisenharmaaseen pikkukaupunkiin. Hän on valmistautunut elämänsä tylsimpään käänteeseen, mutta tapaa uudessa lukiossa kiehtovan Edwardin – yliluonnollisen komean, älykkään ja arvoituksellisen pojan. Edward käyttäytyy Isabellaa kohtaan ynseästi ja vältellen, kunnes vastahakoisesti alkavan ystävyyden kautta salaisuus selviää: Edward on vampyyri. Hän kuuluu perheeseen, joka on valinnut elämän ihmisyhteisössä ihmisverestä kieltäytyen!

Vaaroja uhmaten Isabella ja Edward rakastuvat. Perinteisessä mielessä he eivät toisiaan voi saada, mutta he kohtaavat ajatuksin ja kielessä, joka on rikasta, aistillista ja kaihoisaa. Edwardista tulee Isabellan suojelusenkeli, mutta kukaan ei ole kauan turvassa, kun vaara hiipii heidän kintereilleen suhteen ulkopuolelta.

Onko mikään rakkauden voimaa suurempaa?