Kirja-arvio: Vain puoliksi kuningas

Kirjoittanut Jussi - 3.5

Vain puoliksi kuningas on heikoin Abercrombielta lukemani kirja, ja ansaitsee arvosanaksi "vain" kolme ja puoli tähteä. Teos tuntuu jonkinlaiselta kevytversiolta kirjailijan aiemmista romaaneista. Ei minusta Puoliksi kuninkaan perusteella olisi tullut Abercrombien fania. Toisaalta Abercrombie kertoi halunneensa kirjoittaa jotain erilaista, joka sopii myös nuoremmille lukijoille. En siis voi syyttää häntä siitä, että teos on tyyliltään erilainen kuin aiemmat, kun tämä juuri oli kirjailijan tarkoituksena. Ja jos joku ei tykännyt Ensimmäisestä laista, voi Vain puoliksi kuningas iskeä. Voittihan romaani Locus-palkinnon. Vaikka kirja luokitellaan fantasiaksi, ei siinä ole mitään taikuutta tai yliluonnollista. Lukija jää pohtimaan, varsinkin kartan perusteella, kuinka Särkyneen meren maailma liittyy meidän maailmaamme.

Tietoa kirjasta :: Vain puoliksi kuningas

Joe Abercrombie Julkaistu: helmikuu 4, 2016
Avainsanat: locus-palkinto

Alkuteos ilmestynyt 2014. Suomentanut Mika Kivimäki. Kartta: Nicolette Caven. Kannen kuva: Mike Bryan. Sidottu.

Locus-palkinto (paras nuortenkirja) 2015. David Gemmell Legend Award -ehdokas 2015.

»Vannoin, että kostan isäni murhaajille. Saatan olla vain puoliksi mies, mutta vannoin täyden valan.»

Prinssi Yarvi on vannonut voittavansa takaisin valtaistuimen, jolle hän ei koskaan halunnut nousta. Sitä ennen hänen on kuitenkin kestettävä ... (lisää)

Huijarin oppipoika (Taikuri ja taskuvaras -trilogia, #2)Kertomattomia tarinoita (Soturikissat-novellit, #1)Näkö (Soturikissat: Kolmikon mahti, #1)Rannaton järvi (Selviytyjät, #5)Kahlittu (Yön talo, #7)
FreakyMike, KiLLPaTRiCK
Uusin jäsen: Kiia Korhonen