Minullekin uuskumma on aivan uusi tuttavuus ja fantasian ystävänä päätin tutustua siihen kun törmäsin tähän teokseen kirjastossa. Kokoelma valottaa hyvin toisenlaista fantasiaa kuin mihin yleensä olemme tottuneet. Joitain tarinoita lukiessani mietin, miten tämä muka liittyy fantasiaan, mutta viimeistään lopussa paljaistui jotain hyvinkin odottamatonta ja järkeisti tämän olevan osa fantasiakirjallisuutta. Toisista tarinoista pystyi jo heti alusta alkaen kertomaan niiden olevan fantasiaa. Oudoimpian tarinoita minusta olivat ensimmäinen, Jeff VanMeerin Salainen elämä, ja Margo Lanagan Kun siskoni laulettiin pikeen. Jälkimmäisestä en saanut irti niin paljoa, että olisin ymmärtänyt sitä. Myös Stepan Chapmanin Afasian valtionsalaisuudet yllätti outoudellaan, mutta mielestäni löysin jotakin selittävää sieltä pinnan alta, vaikka kerronta alkoikin välillä puuduttamaan... China Miévillen Lemmikin yli hyppäsin, koska se ei tuntunut mielenkiintoiselta. Tosin en tiedä menetinkö jotain... Suosikeikseni nousivat Kelly Linkin Taikuutta vasta-alkajille, ehkä sen takia, koska sen maailmaan oli helpointa eläytyä, ja Gene Wolfen Kehdosta. Siinä oli jotain puhuttelevaa. Pidin kovasti myös viimeisestä tarinasta, Jeffrey Fordin Jäätelön valtakunnasta. Tarinan puoleen väliin mennessä olin täysin ihastunut siihen, mutta lopun juonenkäänne hämmästytti ja petti odotukseni hieman toisen tyylisestä tarinasta. Siltikin, Jäätetön valtakunta on hyvin oivaltava ja lukijan odotukset, kuten minun, menevät täysin metsään novellin edetessä. Vaikka ne haltijat ja kääpiöt puuttuvatkin, tätä ei pidä säihkähtää vaan tarttua siihen innokkaasti jos ei-niin-perinteinen fantasia kiinnostaa.

Tietoa kirjasta :: Uuskummaa? Modernin fantasian antologia

Jukka Halme Julkaistu: elokuu 2006
Tyylit: fantasia, antologia
Avainsanat: uuskumma

Toimittanut Jukka Halme. Suomentaneet Kristiina Drews, Satu Hlinovsky, Johanna Vainikainen-Uusitalo ja Jukka Halme. Kansi: Ninni Aalto. Esipuhe ja kirjailijaesittelyt: Jukka Halme. Nidottu.

Tähtifantasia-palkintoehdokas 2006.

Sisällys:

• Jeff VanderMeer: Salainen elämä (Secret Life, 2002)
  • Kelly Link: Taikuutta vasta-alkajille (Magic for Beginners, 2005) – ... (lisää)
  • Margo Lanagan: Kun siskoni laulettiin pikeen (Singing My Sister Down, 2004) – World Fantasy -palkinto 2005
  • Stepan Chapman: Afasian valtionsalaisuudet (State Secrets of Aphasia, 2002)
  • Carol Emshwiller: Mummi (Grandma, 2002)
  • Gene Wolfe: Kehdosta (From the Cradle, 2002)
  • Liz Williams: Tummaa hunajaa (Honeydark, 2002)
  • China Miéville: Lemmikki (Familiar, 2002)
  • Jeffrey Ford: Jäätelön valtakunta (Empire of Ice Cream, 2003) – Nebula-palkinto 2004

Valistuneen fantasiaharrastajan velvollisuus on etsiä ja lukea haastavaa kirjallisuutta, joka ei epäröi poiketa tutusta ja turvallisesta. Uuskummaa? on kokoelma spekulatiivista fiktiota, joka pyrkii lajityyppien välisten rajojen hämärryttämiseen ja korkeampaan kaunokirjalliseen ilmaisuun. Nämä yhdeksän kirjailijaa ja kertomusta edustavat modernin fantasianovellistiikan terävintä kärkeä.

Arvosteluja:

"Uuskummaa-teos on hyvä todiste siitä, että fantastiset elementit ovat yhä keskeisempi osa nykyaikaisen kaunokirjallisuuden keinovalikoimaa." – Toni Jerrman, Helsingin Sanomat

”Jokainen kokoelman novelli on hyppäys uuteen, raikkaaseen ja outoon tapaan nähdä maailma.” – Vesa Sisättö, Länsiväylä

”Silkkaa neroutta!” – Markus Neuvonen, Legolas

”Nämä tarinat todella vakuuttavat.” – Aleksi Kuutio, Tähtivaeltaja

”Fantasian nykytilaa luotaava kokoelma, joka avartaa käsityksiä lajin muoto- ja keinovalikoimista.” – Tähtifantasia-palkintolautakunta

Kudottujen kujien kaupunkiKuolemattomien kaarti (Nelimaa-trilogia, #1)Pyhimysten ja mielipuolten kaupunkiApina ja UusikuuAika on lahjoista suurin (Nelimaa-trilogia, #2)
MARGO
Uusin jäsen: Kari Eerola