Vaihdokas (The Body Jumper #1) - Elena Mady4

Kirja-arvio :: Vaihdokas

Kirjoittanut Matti Karjalainen

Elena Madyn "Vaihdokas" (WSOY, 2015) aloittaa uuden Body Jumper -nimisen nuortenkirjasarjan, jossa tuntematon mimmi herää Alex Winter -nimisen nuoren naisen kehossa. Hän on vaihdokas, traaginen hahmo, joka joutuu tahtomattaan muuttamaan toisten ihmisten kehoon ja jatkamaan elämää niissä aina siihen saakka kunnes heidät tempaistaan taas uudelleen pois. Alex Winter on tavattoman rikas, koulutodistusten perusteella älyttömän fiksu, taitava laulaja ja lisäksi hänen naapurissaan asuu komea nuorukainen nimeltään Jesse. Huonompi juttu on taas se, että hänen vaihtoehtoisten energiamuotojen parissa työskentelevät miljardööri-vanhempansa ovat saaneet juuri äsken surmansa auto-onnettomuudessa, ja kaikki merkit viittaavat siihen, että kyseessä on lavastettu murha. Eikä se murha jää ainoaksi... "Vaihdokkaan" tapahtumat sijoittuvat fiktiiviseen suomalaiseen kaupunkiin. Ratkaisu on kerrontateknisesti ihan perusteltu, mutta erityisen uskottavana miljöötä ei voi pitää, vaikka jossakin kai ne törkeän rikkaat, helvetin hyvännäköiset ja vierasperäisillä nimillä varustetut ihmiset asuvat (tosin jälkimmäistä voi kai perustella käännösmarkkinoille tähtäämistä). Suomelta paikka ei kuitenkaan vaikuta, ja tarina olisi voinut sijoittua periaatteessa ihan minne tahansa. Fantasia-aineksia on mukana yllättävän vähän, ja itse asiassa ne nousevat pintaan vain alussa ja lopussa sekä päähenkilön angstikohtausten aikana. Genreltään kirja onkin enemmän romanttinen jännäri, sillä suurin osa juonesta menee joko ihmissuhteita vatvoessa tai sitten murhia ratkoessa. En ole yleensä kovin hyvä päättelemään syyllistä, mutta "Vaihdokkaan" tapauksessa arvasin murhaajan ensimmäisen kolmanneksen paikkeilla. Lisäksi loppuratkaisu ja johtolangat ovat aika epäuskottavia ja kliseisiä. Vaikka minä en jaksanut "Vaihdokkaasta" innostua, niin luulen että kohdeyleisö saattaa hyvinkin olla eri mieltä ja sulattaa paremmin teiniangstin, -ihkutuksen ja kuluneet juonenkäänteet. Ulkoasusta homma ei jää ainakaan kiinni: kansikuva on sangen tyylikäs.

Vaihdokas

Kansi: Laura Lyytinen ja Riikka Turkulainen. Nidottu.

Rakkaustrilleri kuoleman ja elämän rajamailta

Onko elämä elämisen arvoista, jos kukaan ei näe sinua, et edes sinä itse?

The Body Jumper -sarjan avaus Vaihdokas on tarina ulkokuoren alle haudatusta salaisuudesta. Päähenkilö on nuoren naisen mieli, aave elämästä joka päättyi liian varhain. Hän on vihainen ja pysyy mieluummin kuolleena kuin elää jonkun toisen elämää.

Mutta päädyttyään hohdokkaan Alex Winterin nahkoihin, vaihdokas saa kosketuksen ystävyyteen ja rakkauteen. Voisiko hän jäädä ja silti pitää kiinni itsestään? Pian kaiken sekoittaa murha, ja kuolemaa pakopaikkanaan pitänyt Alex joutuu taistelemaan elämänsä ja rakkaidensa puolesta.

Vaihdokas on kirjailija Elena Madyn huiman trilleritrilogian ensimmäinen osa. Toinen osa Varjo ja kolmas osa Varjelija jatkavat Alex Winterin tarinaa.