Vain puoliksi kuningas (Särkynyt meri #1) - Joe Abercrombie8

Kirja-arvio :: Vain puoliksi kuningas

Kirjoittanut Q_Black

Minulle tarjottiin tätä kirjaa ennakkoluettavaksi. Hiukan epäröiden otin tarjouksen vastaan koska en ollut varma oliko kirja lähelle sitä mitä yleensä tykkään lukea. Pelottomasti kuitenkin tartuin kirjaan ja huomasin lukeneeni sen kahden päivän aikana vaikka lukemiseni on jäänyt nykyisin vähän vähemmälle. Tarina alkaa reippaalla tempolla ja on sitä kirjan viimeisille sivuille saakka. Ennen kuin huomasinkaan olin keskellä jännittävää seikkailua ja juonittelevia tapahtumia. Kepeästi ja nokkelasti kerrottu tarina vei mukanaan kyllä minutkin vaikkei tämän kaltainen kirjallisuus ehkä ole sitä mitä yleensä luen. Pidin kirjan juonesta ja tykästyin sen kaikkiin hahmoihin omalla tavallaan. Muutamaan kertaan tuli hörähdettyäkin kirjan letkautuksille. Tämä oli ennen kaikkea helppolukuinen ja vauhtia sisältävä kirja, jonka kanssa ei ollut tylsää missään vaiheessa joten en lainkaan ihmettele miksi se on niittänyt suosiotaan ympäri maailman. Tarina ja sen hahmot lumosivat minut täydellisesti aina hiukan yllättävään loppuun saakka. Aion ehdottomasti lukea trilogian muutkin osat!

Vain puoliksi kuningas

Alkuteos ilmestynyt 2014. Suomentanut Mika Kivimäki. Kartta: Nicolette Caven. Kannen kuva: Mike Bryan. Sidottu.

Locus-palkinto (paras nuortenkirja) 2015. David Gemmell Legend Award -ehdokas 2015.

»Vannoin, että kostan isäni murhaajille. Saatan olla vain puoliksi mies, mutta vannoin täyden valan.»

Prinssi Yarvi on vannonut voittavansa takaisin valtaistuimen, jolle hän ei koskaan halunnut nousta. Sitä ennen hänen on kuitenkin kestettävä julmuuksia, kahleita ja Särkyneen meren purevia vesiä. Ja hänen on tehtävä se kaikki yhdellä kädellä. Raajarikkona syntynyt, pelätyn kuningasisänsä ja voimakkaan äitinsä väheksymä Yarvi ei pysty pitelemään kilpeä eikä heilauttamaan kirvestä, joten hänen ainoa vaihtoehtonsa on taistella älyllään.

Yarvi lyöttäytyy yhteen muiden hylkiöiden kanssa ja huomaa, että heistä on hänelle enemmän hyötyä kuin yhdestäkään ylhäisestä soturista. Mutta ystävienkin tuella näyttää siltä, että Yarvin taival voi päättyä ennen kuin se edes pääsee alkuunsa…

Vain puoliksi kuningas on kolmiosaisen Särkynyt meri ­-sarjan ensimmäinen kirja.

Kirjasta sanottua:

"Vain puoliksi kuningas on jälleen uusi, vetävä kirja Britannian kovimmalta nuorelta fantasiakirjailijalta. Nopeatempoinen kertomus vei mukanaan heti ensimmäiseltä sivulta eikä päästänyt otteestaan." – George R. R. Martin

"Veret pysäyttävillä juonenkäänteillään ja huippuvauhdikkaalla toiminnallaan kirja on todellista seikkailua." – Rick Riordan

"Abercrombien taituruus on rakentaa kuvaukseltaan säästeliästä, toiminnan kautta avautuvaa tarumaailmaa." – Aamulehti

"Tarina kulkee jouhevasti ja henkilöhahmoissa on särmää – –. Tyylilajin klassisista esimerkeistä on saatu järjestettyä muutama erityisen toimiva yllätys, jotka niksauttavat juonen uuteen asetelmaan." – Elli Leppä, Tähtivaeltaja 2/2016

"[Kirjan] hienous on sen yksinkertaisuudessa. Tarina on raikkaalla tavalla kerrottu, mutta se sisältää tarvittavat elementit: petoksen, vaarallisia miehiä, naisia jotka eivät ole sitä miltä näyttävät, kaksintaisteluita ja moraalisia dilemmoja." – The Daily Beast

"Yksi koukuttavimmista kirjoista pitkään aikaan. Kun juoni on saanut hampaisiinsa, se ei päästä otteestaan. Abercrombien mestarillinen tarinankerronta tarkoittaa, että kaikki on lumoavaa – rakastettavista ja halveksittavista hahmoista rönsyilevään maailmaan, jota tarkastellaan." – Fantasy Book Review

"Valtavan viihdyttävä – – salamannopea ja sisältää mahtavan kokoelman roistoja, konnia ja kaksinaamaisia tyyppejä. Heti ensimmäisestä luvusta alkaen [Abercrombie] ei haaskaa aikaa, vaan lukija tempaistaan mukaan vangitsevaan kertomukseen petoksesta ja kostosta." – Sci-Fi Now

"Nappaa otteeseen kuin karhun syleily ja lämmittää kuin karhun talja." – Daily Mail

"Abercrombien loistava proosan kyky ja taitavat juonenkäänteet miellyttävät varmasti sekä aikuisia että teini-ikäisiä lukijoita." – Publishers Weekly

"Nopeatempoinen, sisukas ja raju. Vain puoliksi kuningas ei petä Abercrombien sankkaa lukijakuntaa." – Guardian