Smaragdiatlas (Kirja aikojen alusta #1) - John Stephens 7.22   146

Alkuteos ilmestynyt 2011. Suomentanut Kaisa Kattelus. Kannen kuva: Jeff Nentrup. Sidottu, kansipaperi.

Eräänä kylmänä talvi-iltana kolme sisarusta tempaistaan kodin lämmöstä yön selkään...

Kate, Michael ja Emma ovat kiertäneet kymmenen vuoden ajan orpokodista toiseen mutta eivät vieläkään tiedä, miksi heidät erotettiin vanhemmistaan. Kaikki kuitenkin muuttuu, kun sisarukset päätyvät salaperäiseen Cambridge Fallsin pikkukaupunkiin ja löytävät ikivanhan smaragdinvihreän karttakirjan.

Kirja vie lapset maagiseen ja vaaralliseen maailmaan, jonka olemassaolosta vain harvat tietävät. Matkalla he kohtaavat vihollisia, liittolaisia, taikuutta ja taikavoimia. Ja mikäli muinaiseen ennustukseen on uskominen, heillä on käsissään voima muuttaa menneisyyden tapahtumia ja korjata Cambridge Fallsia kohdanneet väärydet. Voisivatko he myös vihdoin löytää kadonneet vanhempansa?

Smaragdiatlas aloittaa Kirja aikojen alusta -trilogian. Se on vauhtia, jännitystä ja huumoria pursuava huikea seikkailu C. S. Lewisin, J. R. R. Tolkienin, J. K. Rowlingin ja Philip Pullmanin hengessä.

''Smaragdiatlaksen' lukeminen on äärimmäisen viihdyttävää. Teos on koko perheen satu, joka jättää jälkeensä lempeän ja avoimen mielen.'' – Anni-Helena Leppälä, Kansan Uutiset Viikkolehti 21.10.2011

''Luvassa on vauhtia, huumoria ja jännitystä. Kansikuva on taianomainen.'' – Tuula Pelttari, Pohjolan Työ 18.10.2011

''John Stephensin fantasia vetää hyvin.'' – Vesa Sisättö, Helsingin Sanomat 18.12.2011

Kirja julkaistu syyskuu 13, 2011 (Tammi)
Alkuperäinen nimi The Emerald Atlas
Tietoja muokattu tammikuu 17, 2024

Kirja aikojen alusta

"Kirja aikojen alusta -trilogia on vauhtia, jännitystä ja huumoria pursuava huikea kertomus, jonka lumottu maailma on aivan omanlaisensa ja silti jokaisen fantasianystävän lempikirjoista etäisesti tuttu."

Smaragdiatlas (Kirja aikojen alusta #1) 7.22   146
Tulikronikka (Kirja aikojen alusta #2) 7.62   91
Kohtalon kirja (Kirja aikojen alusta #3) 7.14   30

Embo
kesäkuu 9, 2023

Ihan mukiinmenevää perusfantasiaa. Suosittelisin tyypille, joka lukee ensimmäisiä kirjojaan. Tykkäsin kirjan päähenkilöistä hahmoina, mielestäni onnistuneita.

Sipe
heinäkuu 12, 2016

Paras kirja! Pidän paljon näistä aikamatkustuskirjoista, koska niissä on sitä jotain. Aloitin sarjan lukemisen, koska kaverini suositteli sarjaa minulle. Olisin katunut jos en olisi lukenut tätä kirjaa.

Remnant#1
helmikuu 21, 2016

Ihan hyvä, parempi kuin toinen ja kolmas. Tuntui jotenkin teennäiseltä, en tiedä. Paikoin vähän tylsä.

everythingisdamblue
helmikuu 16, 2016

Ihan hyvä kirja, mutta ai että otti päähän ne Michaelin kääpiösepustukset. Muuten ihan hyvä kirja, vaikka se joissain kohdissa olikin tylsä ja sekava.

Brea-Marie
syyskuu 10, 2015

Suosittelen kirjaa lämpimästi! Sitä lukiessa ei taatusti kyllästy, sen verran tapahtumarikas se on. Juonen käänteet osasivat monesti yllättää aika lailla. Alun perin syy siihen, että luin kyseisen kirjan oli, että rakastan kaikenlaisia satuolentoja, joita tässä kyseisessä kirjassa esiintyy monipuolinen joukko! Nyt odottelen jo malttamattomana kolmannen osan suomennosta..

bambi
heinäkuu 26, 2015

Pidin tästä kirjasta kovin, etenkin pikkusisko Emmasta. Hän oli suloinen ja pippurinen. Äiti valitsi kirjan minulle joskus, ja suhtauduin aika epäilevästi siihen. Mutta kun aloitin lukemisen, en kyennyt lopettamaan. Erilainen kirja, suosittelen :)

Alicel
tammikuu 9, 2015

Niin voin sanoa että kirja OLI hyvä. Huonoja kirjoja ei nimittain minulla onnistu lukea loppuun. Juoni oli hyvä ja kirjoitus myös vaikka siinä on vielä vähän parantamisen varaa. Huomasin joitain kohtia joitten ilmaisemisia olisi voinut hioa. Kirjassa oli monia hauskoja kohtia joille nauroin ääneen. Raukka Emma. Ymmärrän häntä. Michaelin iänikuiset kääpiöpölinät ottaa kyllä päähän. Ajasta toiseen siirtyminen oli kirjoitetty hyvin.

Ruusy
heinäkuu 26, 2014

Mukaansatempaava tarina joka imaisi mennessään, tuntui melkein kuin olisi jo ollut Cambridje Hillsissä kokemassa kaiken. Sujuvaa kirjoitusta ja jännitystä.

Jenni M
heinäkuu 16, 2014

Takakansi lupaili jotain Potterien henkistä - jotain josta nauttisi sekä kohderyhmä, eli esiteinit, että vanhempi yleisö. Metikköönhän se vaikutelma sitten meni, tämä on selkeästi tarkoitettu nuorille, ehkä jopa enemmän pojille tai poikatytöille. Kirjassa on muutama melko raju kohtaus, mutta kirjoitustyyli vaikuttaa siltä, kuin kirjailijakin olisi ollut kirjoittaessaan teini, tai sitten suomennoksessa on toivomisen varaa sanavalintojen puolesta. Aikuiset hahmot eivät ole uskottavia aikuisia, päähenkilöt ovat enimmäkseen ärsyttäviä ja heillä on vain pari omaa luonteenpiirrettä. Kerronta on yksinkertaista (ja yksinkertaistettua) ja täyteenahdettua, eikä hahmojen johtopäätöksille ole mitään perustetta. Taustalla kuitenkin on hyvä idea, harmi ettei sitä ole osattu esittää hyvin.

zaza
kesäkuu 12, 2014

Kirja oli minusta ihana <3 Luin myös sen toisen osan ja en jaksaisi odottaa kolmatta...

Amelie
kesäkuu 2, 2013

Toivoin tätä lahjaksi hienon kannen perusteella. Petyin pahasti luettuani kirjan. Kirjassa oli kyllä melko jännittävä juoni,mutta päähenkilöt jäivät etäisiksi. Lisäksi kirja oli mielestäni tarkoitettu melko nuorille. Juoni oli ennalta arvattava ja päähenkilöt eivät olleet mielenkiintoisia vaan tylsähköjä. En luultavasti lue seuraavaa osaa,mutta suosittelen tätä nuorille,jotka pitävät yksinkertaisesta juonesta pienellä huumorilla höystettynä.:)

Riley Charlotte
syyskuu 26, 2012

Sain tämän kirjan lahjaksi, ja aluksi ajattelin, että tämä tuskin on kovin hyvä. Vaikka kirjassa olikin kaikenmaailman kääpiöitä, peikkoja ja rääkyjiä, se oli silti tosi hyvä. Kate, Michael ja Emma ovat 10 vuoden ajan kiertäneet orpokodista toiseen, eivätkä tiedä paljoakaan vanhemmistaan. Kate yrittää pitää sisarukset yhdessä. Kirja oli perinteisen fantasia kirjan tapainen ja henkilöt olivat aitoja ja teksti värikästäNo odotan kuitenkin innolla toista osaa , suosittelen!

Truuners95
helmikuu 11, 2018