Kirja-arvio: Odininlapsi

Kirjoittanut Puolikuu - 3.5

Odininlapsi on niin kehuttu, että olisin halunnut pitää siitä enemmän kuin lopulta pidin. Tarinan sijoittaminen pohjoiseen oli ratkaisu, josta tykkäsin ja Pettersen sai mielestäni miljöön tuntumaan oikeasti karulta. Hirka on virkistävä hahmo siinä, ettei hän ole valittu tms. ihmelapsi. Sen sijaan hän on varsin pelokas (tosin sanavalmis ja suorasanainen) ja suhtautuu ihmisten kuolemaan sen ansaitsemalla vakavuudella.

Poliittinen järjestelmä (Neuvosto) vaikutti minusta vähän turhan kevyeltä. Näin muuten teoksessa oli tuotu hyvin yhteiskuntakritiikkiä. Oletettavasti yhteiskunnallisia aiheita käsitellään myös trilogia seuraavissa osissa. Minun kohdallani loppukliimaksi jäi vähän vaisuksi ja syystä tai toisesta viimeiset sata sivua ei jaksanut enää innostaa. Kirjassa tapahtuu lopulta monia isoja asioita ja näitä olisi voinut käsitellä hieman hitaamminkin.

Tietoa kirjasta :: Odininlapsi

Siri Pettersen Julkaistu: elokuu 11, 2015
Tyylit: fantasiakorkea fantasia, nuoret
Avainsanat: skandinaavinen mytologia

Alkuteos ilmestynyt 2013. Suomentanut Eeva-Liisa Nyqvist. Kansi ja kartta: Siri Pettersen. Sidottu.

Fabelprisen 2014. Bokhandlerprisen-ehdokas 2013, Bokbloggerprisen for Shortlist åpen klasse -ehdokas 2013, Norjan kulttuuriministeriön esikoiskirjapalkinnon ehdokas 2014, Bokhandelens barne- og ungdomsbokstipend Stora ljudbokspriset -ehdokas 2015, Tähtifantasia-palkintoehdokas 2016.

Hirkalta puuttuu jotain, mikä kaikilla muilla on.
Jotain, mikä todistaisi, ... (lisää)

Ikitalvi (Lumen ja jään maa, #4)Mahti (Korpinkehät, #3)Mätä (Korpinkehät, #2)Sysilouhien sukua (Lumen ja jään maa, #1)Hyinen hauta (Lumen ja jään maa, #3)
Nokka10, punnort, neri
Uusin jäsen: Satu Mahkonen