Kirja-arvio: Kafka rannalla

Kirjoittanut Emelie - 4.0

Kafka rannalla oli paksuksi kirjaksi yllättävän nopealukuinen. Välillä tarinaa ahmi malttamattomana ja sitten taas välillä tuli olo, että kirja piti jättää hautumaan, piti pohtia asioita ennen kuin jatkoi. Kirjan päähenkilöpoika ei jaksanut kiinnostaa, mutta vanha mies Nakata oli aivan mahtava hahmo, samoin pidin myös valtavasti Oshimasta. Tarinan ajoittainen unenomaisuus oli miellyttävää tietyissä määrin, mutta lopussa se alkoi hiukan puuduttaa. Tarina olikin parhaimmillaan noin 100 sivua ennen loppua, ja harmillisesti ihan loppu tuntui hiukan lässähtävän. Ehkä odotin jotain isompaa kliimaksia (ehkä olen tottunut liiaksi länsimaiseen kirjallisuuteen; odotin vääriä asioita), jolloin sen puuttuminen jätti hiukan tyhjän olon. Siksi vain neljä tähteä. Mutta kaikesta huolimatta tämä oli hyvä kirja, joka jää mieleen pitkäksi aikaa.

Tietoa kirjasta :: Kafka rannalla

Haruki Murakami Julkaistu: maaliskuu 27, 2009
Tyylit: maaginen realismi
Avainsanat: tähtifantasia-palkinto, world fantasy -palkinto

Alkuteos ilmestynyt 2002. Suomentanut Miika Pölkki. Suomennettu englanninkielisestä käännöksestä Kafka on the Shore. Kansi: Kazuko Otsuka. Sidottu, kansipaperi.

World Fantasy -palkinto 2006, Franz Kafka -palkinto 2006, Tähtifantasia-palkinto 2010.

Maaginen romaani japanilaisen nykykirjallisuuden mestarilta

15-vuotiaan Kafka Tamuran äiti ja sisar ovat lähteneet omille teilleen Kafkan ... (lisää)

Kevytkenkäinen kummitusKarikko1Q84: Osat 1 & 2Etäisten esikaupunkien asioita1Q84: Osa 3
karivaan, Iivari, LordStenhammar, Valerie, Fievre, wadjet
Uusin jäsen: Topi Kopakkala