Kirja-arvio: Valinta

Kirjoittanut Kirassiina - 5.0

Varoitus: kirja-arvio sisältää juonipaljastuksia

Odottelin junaa pienellä paikkakunnalla ja kulutin aikaani kaupassa. Jotenkin Valinta vain kiinnitti huomioni. Seuraavien kahdenkymmenenneljän tunnin aikana luin kirjan kahdesti kokonaan ja suosikki kohtaukseni yhä uudestaan ja uudestaan.

America on mahtava hahmo. Hän ei ole Valinnassa mukana samalla tavalla kuin muut. Hän ei kaunistele totuutta vaan aukaisee Maxonin silmät valtakunnan ongelmille. Hän tekee kaiken omalla tavallaan. Hän on vain yksinkertaisesti on mahtava, sillä hän on aito.

American asemassa olisin kyllä valinnut Maxonin heti enkä olisi jäänyt junnaamaan paikoilleen miettiessä onko prinsessan elämä ja Maxon vai ensirakkaus Aspen ja "tavallinen elämä" hänen kanssaan, se oikea vaihtoehto. Ärsyynnyin suunnattomasti, kun Aspen saapui paikalle. Hän olisi minun puolestani saanut suksia kuuseen.

Selection-sarja on periaatteessa kolme osainen mutta sille on vielä neljäs ja viideskin osa, joita en harmikseni ole vielä päässyt lukemaan. Hankin toisen ja kolmannen osan englanniksi sillä en millään malttanut odottaa että ne ilmestyisivät suomeksi.

Kun luin kolmannen osan loppuun toissa yönä, tunsin lähes fyysistä kipua sillä tarina iski minuun ja syvälle. Kovin moni kirja ei ole vaikuttanut minuun näin syvästi. Luen kirjat todennäköisesti vielä uudestaan mutta minun pitää odottaa varmaan kauankin ennen kuin pystyn kokemaan sen suuren tuskan mitä kirjat minulle aiheuttivat. Silti en olisi jättänyt niitä lukematta mistään hinnasta. Tarina vain oli niin uskomattoman ihana.

Tietoa kirjasta :: Valinta

Kiera Cass Julkaistu: helmikuu 2016
Tyylit: scifidystopia, romantiikka, nuoret

Alkuteos ilmestynyt 2012. Suomentanut Laura Haavisto. Nidottu.

Palatsi täynnä kilpailijoita, mutta vain yksi voi voittaa hänen sydämensä... Kolmekymmentäviisi kaunista tyttöä. Kolmekymmentäviisi kaunista kilpasiskoa...

America Singerillä on edessään ainutkertainen mahdollisuus – 17-vuotiaan nuoren naisen tulisi olla siitä iloinen. Mahdollisuus paeta syntymästä asti suunniteltua tulevaisuutta. Tulla tempaistuksi kimaltelevien iltapukujen ja ... (lisää)

Perijätär (Valinta-sarja, #4)Pimeä sydän (Mystic City, #2)Ainoa (Valinta-sarja, #3)Salatun voiman kaupunki (Mystic City, #1)Eliitti (Valinta-sarja, #2)
Uusin jäsen: Maria Ketola