Odysseia 2061 - Arthur C. Clarke7

Kirja-arvio :: Odysseia 2061

Kirjoittanut Emelie

Odysseia 2061 oli kahden edeltäjänsä toisintoa ja se tylsistytti. Alussa olin tyytyväinen, että nyt mielenkiinto oli siirtynyt toisaalle, mutta sitä ei kauaa kestänyt. Olisin pitänyt tarinasta vielä vähemmän, jos siinä ei olisi ollut Heywood Floydia. Floyd oli tämän tarinan pelastus. Kirjan juoni jätti kylmäksi, vaikka tarinassa laajennettiin edellisen kirjan tapahtumia ja niistä kerrottiin enemmän. Juoni ei vaan jaksanut kiinnostaa enää, kaipasin jotain uutta ja mielenkiintoista tutuilla hahmoilla. Clarken optimisti näkyy tässä teoksessa selvästi ja tavallaan harmittaa, että tiede ja avaruuden tutkiminen ei ole edennyt sellaista vauhtia kuin mitä Clarke ehkä kuvitteli ja toivoi... Arvioksi 3,5 tähteä, koska tämä oli kaikesta huolimatta hyvin kirjoitettu kirja.

Odysseia 2061

Alkuteos ilmestynyt 1987. Suomentanut Matti Kannosto. Päällys: Herbie Kastemaa. Sidottu.

ENSIN TULI AVARUUSSEIKKAILU 2001, SITTEN AVARUUSODYSSEIA 2010 JA NYT NIIDEN HUIPENTUMANA ODYSSEIA 2061, MESTARIN VISIO IHMISESTÄ UNIVERSUMIN OSANA.

Vain harva nykykirjailija pystyy Arthur C. Clarken tavoin saavuttamaan maailmanlaajuisen lukijakunnan suosion ja säilyttämään sen pitävässä otteessaan.

Monesti palkittu Clarke on tieteiskirjallisuuden kruunaamaton kuningas, ehtymättömien seikkailujen, rajattomien visioitten isä. Hänen trillerinsä pohjaavat avaruustutkimuksen viimeisempiin saavutuksiin, tietoon johon kirjailija on perehtynyt USA:n avaruusohjelman edetessä.

Odysseia 2061 yhdistää seikkailun ja jännityksen tietokoneajan huimiin valloituksiin. Aika on tulevaisuus. Tila on meidän galaksimme, jossa ihmisen kohtaloa uhmaavat vieraat voimat. Näillä sivuilla seikkailevat aiemmista romaaneista tuttu Heywood Floyd ja itsenäisesti toimiva tietokone HAL.

Mielikuvituksella on aina uudet ulottuvuudet. Ja seikkailulla suuret galaksinsa.