Ronja, ryövärintytär - Astrid Lindgren10

Kirja-arvio :: Ronja, ryövärintytär

Kirjoittanut Truuners95

Olin nähnyt tästä kertovan elokuvan useasti lapsena ja luin tämän vasta vuosia myöhemmin joskus ala-asteella kirjaesitelmää varten. Uudelleenluettuna tästä löytyi paljon syvempiä merkityksiä.

Ronja, ryövärintytär

Alkuteos ilmestynyt 1981. Suomentanut Tuula Taanila. 1. laitos: Kuvittanut Ilon Wikland. Sidottu. 26. painos 2007. Nidottu painos 2011. – 2. laitos: Tarkistettu suomennos. WSOY, 2015. Sidottu. – 3. laitos: Kuvittanut Katsuya Kondo. WSOY, 2017. Sidottu.

Kertomus kaiken voittavasta ystävyydestä.

Äitinsä Loviisan ja isänsä Matiaksen kanssa Matiaksenlinnassa elelevä Ronja viihtyy metsässä kuin kotonaan. Isänsä ammattia Ronja ei kuitenkaan hyväksy – saatuaan selville, että Matias onkin osa ryövärien joukkiota.

Eräänä päivänä salaman halkaiseman Matiaksenlinnan toiseen puoliskoon muuttaa Borkan rosvojoukkio vaimoineen ja lapsineen. Vanhempiensa varoituksista huolimatta Ronja ystävystyy Birkin, isänsä perivihollisen pojan kanssa...

Ronja, ryövärintytär on kaunis ystävyyden kuvaus ajalta, jolloin kauppamiehiä vaanittiin metsässä, villihevoset kirmasivat niityillä ja maahiset tanssivat kuutamossa.