Ennustusten aika (Belgarionin taru #2) - David Eddings10

Kirja-arvio :: Ennustusten aika

Kirjoittanut Beldaran

Loistavaa. Ehdoton suosikkini koko sarjasta. Kirja oli ihanan jännittävä, mukaansatempaava ja salaperäinen. Vaikka sarjan ensimmäinen osa ei vakuuttaisi, kannattaa lukea tämäkin, koska viimeistään tämän luettuaan jää koukkuun Belgarionin taruun. Olen sitä mieltä, että Eddings on loistava kirjailija ja on luonut upean sarjan.

Ennustusten aika

Alkuteos ilmestynyt 1982. Suomentanut Tarmo Haarala. Kartat: Shelly Shapiro. Kannen kuva: Laurence Schwinger. Sidottu.

1. laitos: Karisto, 1991. Sidottu. 3. painos 1996.
2. laitos: Karisto, 1998. Nidottu. 6. painos 2007.

Mythopoeic-palkintoehdokas 1983.

Belgarionin taru on moniosainen lukuisille kielille käännetty tarina fantasiamaailmasta, jota hallitsee tuhansia vuosia jatkunut taistelu Aldurin kivestä.

Rivan kuningassuku on määrätty tuon pyhän kiven vartijoiksi, mutta se ryöstetään heiltä viekkaudella. Paha Torak-jumala pyrkii kiven avulla jumalien ja koko maailman valtiaaksi.

Ikivanha ennustus kuitenkin kertoo, että kiven herruus ratkaistaan taistelussa, jossa Torak kohtaa nuoren kuninkaanpojan Rivan suvusta.

Kun ennustusten aika sitten koittaa, on tapahtumien polttopisteenä nuori Garion, maalaispoika, joka ei lainkaan aavista suurta elemäntehtäväänsä...

Belgarionin taru on huikea fantasia, täynnä merkillisiä juonenkäänteitä, rehevää huumoria ja maailmoja syleilevää elämisen riemua. Se on seikkailusatu kaiken ikäisille.