Hohto (Hohto #1) - Stephen King10

Kirja-arvio :: Hohto

Kirjoittanut Truuners95

Ensimmäinen lukemani Stephen Kingin kirja on minusta parempi kirjana, kuin elokuvana. En säiky helposti, joten tämä oli minulle mielyttävää jännitystä.

Hohto

Alkuteos ilmestynyt 1977. Suomentanut Pentti Isomursu.

1. painos: 1985. Päällys: Heikki Kastemaa. Sidottu, kansipaperi.
4. painos: Best Seller, 1993. Nidottu.
Uusi laitos: Bon, 2013. Suomennoksen tarkistanut Suvi Clarke. Kansi: Juri Patrikainen. Nidottu.

Horror Writer Association’s Top 40 Horror Book of All Time. Locus-palkintoehdokas 1978

Kauhukertomuksen mestarin kuuluisa romaani

Danny on vain viisivuotias pikkupoika, mutta hän ”hohtaa”: Hän pystyy ottamaan suoran yhteyden henkilöön joka on satojen kilometrien päässä, hän pystyy saamaan selville menneet tapahtumat ja näkemään tulevaisuuteen. Kun Dannyn isästä Jack Torrancesta tulee komealla näköalapaikalla sijaitsevan vuoristohotellin hoitaja, Dannyn näyt muuttuvat pelottaviksi. Hohto on luisumassa hänen hallinnastaan.

Talvella lumivyöryt eristävät hotellin muusta maailmasta. Silloin tyhjillään oleva rakennus alkaa elää omaa elämäänsä. Kuka on nainen huoneessa 217? Keitä ovat hissillä kulkevat naamioidut vieraat? Hotellissa asustaa paha voima – ja sekin hohtaa.

Stephen King on taitava tiiviin jännityksen luoja, jonka romaanissa kauhu versoo salaperäisellä tavalla suoraan arkipäivän tapahtumista. Hohto tunnetaan myös kiitettynä elokuvana.

”Parasta kun ette lue tätä yksinänne. – Daily Mirror