Nälkäpeli: Matkijanärhi (Nälkäpeli #3) - Suzanne Collins8

Kirja-arvio :: Nälkäpeli: Matkijanärhi

Kirjoittanut Myrsky10

Ihan samaa hyvää tasoa kuin aiemmatkin osat. Välillä tylsähköä luettavaa, mutta ei liian usein. Kirjan loppu hieman yllätti kokonaisuudessaan, mutta hyvä loppu ehdottomasti hyvälle trilogialle.

Kampanja: Kokeile 30 päivää ilmaiseksi BookBeat

Nälkäpeli: Matkijanärhi

Alkuteos ilmestynyt 2010. Suomentanut Helene Bützow. Päällyksen kuvitus: Tim O\'Brien. Sidottu, kansipaperi.

Andre Norton -palkintoehdokas 2010, kolmas sija Locus-palkintoäänestyksessä (nuortenkirjat) 2011.

”Nälkäpelin päätösosa yltää harvinaiseen suoritukseen: se on sarjan paras osa, kauniisti rakennettu ja älykäs romaani, joka onnistuu kaikilla tasoilla.” – Publishers Weekly

”Olen Katniss Everdeen. Olen seitsemäntoistavuotias. Kotini on Vyöhykkeellä 12, olin mukana Nälkäpelissä. Pääsin pakoon. Capitol vihaa minua. Peeta joutui vangiksi. Hänen uskotaan kuolleen. Todennäköisesti hän onkin kuollut. Luultavasti kuolema on hänelle paras vaihtoehto…

He kaikki haluavat, että asettuisin kunnolla rooliin joka minulle on suunniteltu. Vallankumouksen symboliksi. Matkijanärheksi. Ei riitä, että olen jo aikaisemmin uhmannut Capitolia Nälkäpelissä ja luonut siten ihmisiä yhdistävän tekijän. Minun täytyy nyt ryhtyä oikeaksi johtajaksi, vallankumouksen kasvoiksi, ääneksi ja ruumiillistumaksi. Useimmat vyöhykkeet ovat nyt avoimessa sodassa Capitolia vastaan, ja minun on oltava se, jonka he uskovat johtavan meidät voittoon.”

Katniss Everdeen on elossa, mutta hänen kotinsa, kuten koko Vyöhyke 12, on pyyhitty pois maailman kartalta. Kukaan ei tiedä missä Peeta on ja onko hän hengissä. Turvaan tuholta ehtivät Gale, Katnissin perhe ja kourallinen muita.

He kaikki elävät nyt Vyöhykkeellä 13, vastarinnan salatussa ytimessä, joka on kaikessa hiljaisuudessa kasvattanut kapinallisia ja uusia johtajia syöstäkseen presidentti Snow’n vallasta. Vallankumous on leimahtamassa täyteen liekkiinsä...

Ratkaiseva kysymys on, ryhtyykö Katniss sen symboliksi, valamaan Matkijanärhenä rohkeutta sotaan Capitolia vastaan. Yhteenotosta tulisi Nälkäpeliäkin hyytävämpi ja sen areena on koko Panemin valtakunta. Myös tämän pelin ovat käsikirjoittaneet Katnissia mahtavammat tahot, ja sen seuraukset saattavat tuhota viimeisetkin rippeet siitä, mikä enää on rakastamisen ja suojelemisen arvoista.

Suzanne Collinsin luoma jännityssarja Nälkäpeli sai lukijat rakastumaan sen sankariin, nuoreen Katniss Everdeeniin. Urhea ja tulisieluinen taistelija oli valmis riskeeraaman koko elämänsä voittaakseen epäinhimillisen ja julman tosi-TV-kilpailun ja pelastaakseen lähimmäisensä.

Seikkailutrilogian aikaisemmat osat Nälkäpeli ja Vihan liekit tekivät siitä menestyksen, ja kirjoja on myyty jo lähes 6 miljoonaa kappaletta. Odotettu päätösosa Matkijanärhi nousi heti ilmestyttyään bestsellerlistojen kärkeen.

The New York Times ylisti sarjan yltävän Narnian kaltaisten klassikoiden tasolle ja arvioi Katnissin olevan pitelemätön sekoitus Stieg Larssonin Millennium-sarjan Lisbeth Salanderia ja Astrid Lindgrenin Peppi Pitkätossua. Paitsi loistava ja lennokas jännitysromaani, Matkijanärhi on myös ajatuksia ravisteleva kertomus elämän ja kuoleman epäoikeudenmukaisuudesta ja herkkä tarina nuoresta rakkaudesta.

Matkijanärhi jatkaa Nälkäpelin ja Vihan liekkien tarinaa hengästyttävällä tempolla mutta säilyttää silti yhteiskuntakriittisen lähestymistapansa tarinaan. Tämä ilmenee etenkin terävien, havainnointikykyisten ja mielenkiintoisten henkilöhahmojen kautta. Collins on monipuolisuudessaan erittäin luova. (...) Aikuisten scifin ja fantasian harrastajien keskuudessa sarja on saanut suosiota, syystäkin.” – Maria Loikkanen, Savon Sanomat

”Trilogian päätösosa Matkijanärhi on saanut ylistäviä arvioita, eikä syyttä. Se on hieno huipennus Nälkäpelille.” – Heidi Ylitalo, Suosikki