Minun kansani, minun rakkaani (Keltainen kirjasto #219) - Toni Morrison8

Kirja-arvio :: Minun kansani, minun rakkaani

Kirjoittanut Eija

Kirja kertoo Amerikan sisällissodan aikaisesta orjuudesta ja etenkin laki, missä orjanomistajilla oli oikeus hakea vapaisiin valtioihin paenneet orjat takaisin omistukseensa on tarinan perusta. Kirjailija on saanut kimmokkeen tarinaansa todellisen henkilön, karanneen orjan Margaret Garnerin teosta. Tarinaa kerrotaan kahdessa aikajanassa: nykyhetki sijoittuu vuodesta 1873 eteenpäin, takaumat parikymmentä vuotta aikaisempaan aikaan. Kertomus kuvataan pääosin entisen orjanaisen Sethen ja tämän tyttären Denverin näkökulmasta. Perheen elämänkokemukset ovat rankkoja ja menetykset raastavia. En viitsi spoilata, joten juonesta ja muustakaan sisällöstä ei sen enempää. Alkuteoksen nimi Beloved on tarinaan osuva. Mielestäni suomennettuun nimeen ei olisi tarvinnut tehdä omaa tulkintaa.

Kirjassa on omaperäinen kerronta, joka voi ajoittain tuntua oudolta. Kummalliselta tuntuvia, selittämättömiä asioita tuodaan esiin, mutta niihin palataan myöhemmin useampaankin kertaan, jolloin asioiden tarkoitukset selviävät.  Tarina avautuu pikkuhiljaa. Kun tyyliin pääsee sisälle, huomaa kuinka hienoa kerronta on tuoden mystiikan tuntua tarinaan. Tarina on todella vaikuttava ja jää kummittelemaan mieleen pidemmäksi aikaa.

Kampanja: Kokeile 30 päivää ilmaiseksi BookBeat

Minun kansani, minun rakkaani

Alkuteos ilmestynyt 1987. Suomentanut Kaarina Sonck. Sidottu, kansipaperi.

Pulitzer-palkinto 1988.

Yhdysvaltain sisällissodan jälkeisessä Ohiossa Sethe, karannut orja, elää tyttärensä ja anoppinsa ja raskaiden muistojen kanssa. Hän on todistanut miehensä väkivaltaisen kuoleman ja uhrannut toisen tyttärensä, koska ei ole halunnut tämän elää orjuudessa.

Torjuttu menneisyys elää vahvasti talon asukkaissa. Kun taloon ilmestyy mies Sethen menneisyydestä, käy orjuuteen ja kärsimyksiin liittyvien muistojen tukahduttaminen mahdottomaksi.

Lopullisesti tilanne muuttuu, kun taloon ilmaantuu merkillinen nuori nainen, joka kutsuu itseään nimellä Rakkain. Hän takertuu taloon ja sen väkeen aivan kuin ne olisivat yhtäkkiä kaikki mitä hänellä on jäljellä. Mutta onko hänelle sijaa elämässä, jonka on jatkuttava?

Pulitzer-palkittu Minun kansani, minun rakkaani käsittelee Yhdysvaltain mustien historiaa ja kulttuuriperintöä monikerroksisesti ja aistivoimaisen runollisesti.