Siipimies - Eoin Colfer8

Kirja-arvio :: Siipimies

Kirjoittanut Samira

Vaarini osti kirjan minulle (ilman mitään kunnon syytä), enkä oikein tiennyt, mitä odotan. Yllätyin iloisesti, kun kirja osoittautui miellyttäväksi tuttavuudeksi. Kirja oli alusta vähän laimea, mutta se parani loppua kohden aika tavalla. Toiminta oli kiva lisä, tosin jatkuva lentämisestä höpöttäminen vaivasi aika lailla. Suosittelen lämpimästi.

Kampanja: 30 päivän ilmainen Nextoryn kokeilujakso koodilla 🠊 risingshadow (lisätietoa)

Siipimies

Alkuteos ilmestynyt 2008. Suomentanut Jaakko Kankaanpää. Sidottu, kansipaperi.

Tämä on todellisen lentäjäsankarin tarina. Conor Broekhart on nuorukainen, joka sai elämälleen kirjaimellisesti lentävän lähdön. Nyt hän aikoo pelastaa lentotaitojensa avulla kokonaisen saaren asukkaat tyrannin kynsistä.

Huikea seikkailukertomus Artemis Fowlin tekijältä.

Lähtölaukaus Conor Broekhartin lentäjänuralle tapahtuu Pariisin maailmannäyttelyssä 1878. Lapsuutensa ja nuoruutensa hän viettää Irlannin rannikon edustalla Salteesaarten kuningaskunnassa, jossa hänen isänsä Declan palvelee kuninkaan vartiostossa.

Conorin neuvokkaasti pelastamasta kuninkaan tyttärestä tulee hänen sydämensä toiveiden kohde, mutta salassa valmisteltu vallankaappaushanke kääntää kohtalon poikaa vastaan. Asioista liikaa tietävä Conor teljetään väärällä nimellä vankilaan. Kahden vuoden päästä hänellä on kuitenkin käsissään suunnitelma, joka muuttaa kaikkien salteesaarelaisten elämän.

Röyhkeää vallankaappausta hautova marsalkka Bonvilain tajuaa saaneensa pojasta vakavasti otettavan vastustajan: vain 16-vuotias Conor aikoo pelastaa perheensä pahansuovan vallananastajan kynsistä. Pian Salteen asukkaat huomaavat salaperäisen ”Siipimiehen” liitävän saarten yllä...

Siipimies on uusi ja kiehtova avaus Eoin Colferin tuotannossa. Vauhdikkaassa seikkailussa kohtaavat niin Jules Vernen keksijähenki kuin odottamattomat juonenkäänteet.

Arvosteluotteita:

”Artemis Fowlin ystävät innostuvat tästä romaanista, ja kirjan huoliteltu tarinankerronta ansaitsee vielä bestseller-edeltäjäänsäkin laajemman huomion. (...) Merkittävä taidonnäyttö.” – Publishers Weekly