Avain (Engelsfors-trilogia #3) - Mats Strandberg, Sara B. Elfgren10

Kirja-arvio :: Avain

Kirjoittanut rudi92

Varoitus: kirja-arvio sisältää juonipaljastuksia

Avain on erinomainen päätös loistavalle Engelsfors-sarjalle. Tämä sarja oli siinä mielessä erilainen, että mielestäni sarja parani loppua kohden. Pidin toki paljon ensimmäisestä osasta, mutta kaksi muuta osaa olivat vain jotenkin toimivampia ja parempia. Henkilöistä sen verran, että ensimmäisessä osassa en voinut sietää Minoota, Linneaa, Vanessaa, Anna-Karinia ja Idaa. Ainoa päähenkilötytöistä, joista pidin, oli Rebecka, ja hänkin kuoli kirjan aikana. Eliaskin tuntui kivalta hahmolta, ja totta kai hänet piti tappaa jo heti alussa. Mutta toisessa ja kolmannessa osassa Vanessasta ja Anna-Karinista tulivat tosi mukavia ja Idastakin ihan siedettävä. Mutta Minoo ja Linnea pysyivät koko kirjasarjan ajan uskollisesti täysinä kusipäinä. En tiedä, mikä tytöissä ärsytti, mutta jotenkin Minoon "minun täytyy olla täydellinen, en saa epäonnistua, en osaa mitään, koska minulla ei ole elementtiä" tyylinen ajattelutapa ja Linnean angsti-itsesääli ottivat erittäin paljon hermoille. Ei ollut mikään ihme, että varsinkin sarjan viimeisessä osassa juuri nämä kaksi ottivat jatkuvasti yhteen. Mutta itse kirjasarja on erittäin onnistunut, ja varsinkin kaksi jälkimmäistä osaa ovat erinomaisia. Oikeastaan ainoa asia, mikä Avain-kirjassa häiritsi, oli Minoon ja Gustafin romanssi. Mielestäni kaksikolla ei ollut minkäännäköistä kemiaa keskenään, vaikka heistä oltiinkin leivottu paria koko sarjan ajan. He olisivat sopineet paljon paremmin pelkiksi ystäviksi, joten itseäni ärsytti hieman se, että heidän välisensä suhde piti pilata pakollisella romantiikalla. Linnean ja Vanessan suhde oli paljon onnistuneempi. Heillä oli hyvä kemia, ja vaikka en pitänytkään Linneasta, niin silti hänen tunteensa Vanessaa kohtaan olivat jotenkin todellisemmat, kuin Minoon Gustafia kohtaan. Aivan kuin kirjailijat olisivat nähneet paljon enemmän vaivaa Linnean ja Vanessan suhteeseen, eivätkä olisi enää jaksaneet kiinnostua Minoon ja Gustafin romanssista. Oho, henkilöhahmoista tulikin nyt aika pitkä vuodatus. Toivottavasti kukaan ei kirjasarjan lukenut henkilö lue tätä arvostelua, jotta ei lukukokemus mene pilalle :) Niin kuin jo sanoin, Engelsfors-sarja sai loistavan päätöksen ja olen iloinen, että luin sen.

Kampanja: Kokeile 30 päivää ilmaiseksi BookBeat

Avain

Alkuteos ilmestynyt 2013. Suomentanut Aki Räsänen. Sidottu.

Kansainvälisen menestystrilogian sydämet pysäyttävä päätösosa!

Ainoastaan Valitut ovat jääneet vastustamaan synkkiä ja demonisia voimia, jotka ovat piinanneet Engelforsia. Juuri kun Valitut ovat oppineet elämään tukalassa tilanteessa, paha iskee jälleen, ainoastaan kuukauden päästä edellisestä välienselvittelystä. On koottava rivit yhdeksi rintamaksi huolimatta kaikista erimielisyyksistä, sillä vain niin voidaan estää lopullinen tuho.

Aika on kuitenkin loppumaisillaan, eikä ennustus maailman pelastamisesta ole vielä käynyt toteen. Vain yksi asia on varmaa: mikään ei tule olemaan niin kuin ennen.

Avain on urbaania, skandinaaviseen koulumaailmaan sijoittuvaa, koukuttavaa fantasiaa. Teos kertoo vetoavasti nuorena olemisen vaikeudesta, koulukiusaamisesta, ihastumisista ja kaiken voittavasta ystävyydestä. Avain on Engelsfors-trilogian kolmas osa. Sarjassa on aiemmin ilmestynyt Piiri (2012, Basam Books) ja Tuli (2013, Basam Books). Engelsfors-trilogia on ollut kansainvälinen sensaatio, jonka julkaisuoikeudet on myyty 29 maahan.