Salaisuuksia haudan takaa

@ Charlaine Harris
Salaisuuksia haudan takaa (Harper Connelly #4) - Charlaine Harris 6.86   27

Alkuteos ilmestynyt 2009. Suomentanut Sari Kumpulainen. Kansi: Eevaliina Rusanen. Sidottu.

Salamaniskun saanut yksityisetsivä Harper Connelly ja hänen apurinsa Tolliver joutuvat Teksasin-matkallaan kohtaamaan karmeita muistoja lapsuudesta. Tolliverin vankilasta vapautunut isä yrittää paikata välejään perheeseensä. Tolliver ei halua olla miehen kanssa missään tekemisissä – mutta hänellä ei ole valinnanvaraa. Harper joutuu perhesalaisuuksien syövereihin saadessaan viimein selville, mitä tapahtui hänen kadonneelle siskolleen.

Kirja julkaistu huhtikuu 6, 2016 (Gummerus)
Alkuperäinen nimi Grave Secret
Tietoja muokattu huhtikuu 6, 2016

Harper Connelly

"Harper Connelly on 24-vuotias, rehellinen, lojaali mutta monien silmissä varsin outo nuori nainen. Teini-ikäisenä Harperiin iski salama ja hän sai kyvyn aistia kuolleiden sijainnin ja viimeiset hetket. Niinpä hän etsii työkseen kuolleita ihmisiä, apunaan velipuolensa Tolliver. Kaksikko liikkuu toimeksiantojen perässä paikasta toiseen ja saa selville salaisuuksia, joiden moni toivoisi pysyvän haudattuina."

Kuiskauksia haudan takaa (Harper Connelly #1) 6.86   77
Yllätyksiä haudan takaa (Harper Connelly #2) 6.96   53
Väristyksiä haudan takaa (Harper Connelly #3) 7.24   39
Salaisuuksia haudan takaa (Harper Connelly #4) 6.86   27

wispie
joulukuu 10, 2016

Melko hyvä päätös melko hyvälle sarjalle, mutta ei mitään liian täydellistä. Ensinnäkin olen äärimmäisen pettynyt, että noinkin mahtavan kyvyn käyttäminen jäi nyt tähän. Toiseksi olen pettynyt muutamiin tilanteisiin, jossa Harper ei tajunnut itsestäänselvää vaaraa. Voisin antaa tämän anteeksi, koska tyyppiin on kuitenkin iskenyt salama, mutta... Loppuratkaisu on yllättävä, mutta ei täysin tyydyttävä. Kaikesta huolimatta kannatti lukea koko sarja, positiivisen puolelle jäätiin :)

lolde
lokakuu 24, 2016

Harper Connelly -sarjan viimeinen osa ilahduttaa jälleen jännittävillä juonenkäänteillä ja mukaansatempaavalla tarinalla. Harper saa tietää kammottavia totuuksia perheestään ja vihdoinkin hän saa päätöksen myös siskonsa Cameronin katoamiselle. Siskon katoaminen on ollut niin paljon kirjoissa esillä että olisin halunnut vähän jotain erilaista ja täysin odottamatonta sen saralla, nyt lopputulos ei tullut niin kauheana yllätyksenä, vaan myös tämä kyseinen vaihtoehto välähti mielessäni useaankin otteeseen.

Emelie
kesäkuu 7, 2016

Sarjan ainakin tällä erää lopettava teos, joka oli selvästi edellista osaa parempi luomus. Pidin juonesta, koska se oli tarpeeksi monisyinen ja eteni useammalla taholla. Harper saa vihdoinkin selvitettyä häntä pitkään vaivanneen ongelman, joka minusta päättää sarjan hyvin, vaikkakin lopussa jätettiin vielä mahdollisuus jatkaa tätä sarjaa. Minusta ei kyllä tarvitsisi, tämä sarja on hyvä tällaisenaan. Harper oli parempi hahmo tässä kuin edellisessa osassa ja onneksi nyt Tolliver joutui hiukan syrjään, jotta Harper sai tehdä asioita helpommin. Tarinassa olleet mysteerit olivat kiinnostavia, mutta loppuratkaisuihin päätymiset olivat taas hiukan tympeitä. Harperin kyky hiffata asioita pettää aina sillä hetkellä, kun sitä tarvittaisiin eniten, joka jätti ikävän maun suuhun. En myöskään välittänyt tarinassa olleestaan jahkailusta ja saman tilanteen uudelleen ja uudelleen läpikäymisestä. Epätasalaatuinen teos, mutta silti kiinnostava.

toukokuu 28, 2016

Ilmeisestikin viimeinen sarjan teos, ainakaan uusia kirjoja ei ole vuosien varrella tullut ja tässä osassa Harper saa viimein vastauksia häntä askarruttaneisiin kysymyksiin. Edellinen kirja oli minusta vauhdikas ja täynnä vaarallisia tilanteita, mutta tämä osa polkee ehkä taas vähän liian ponnettomasti eteenpäin ja tuntuu ettei itse asiaan päästä kuin vasta kirjan loppusivuilla. En kyllä paljon ole lueskellut mitään rikosromaaneja tai muita sen tyylisiä teoksia joten ehkä se paikallaan junnaaminen vaan on osa kirjaa, tiedä häntä. Kaikesta huolimatta nämä neljä kirjaa ovat olleet ihan viihdyttäviä ja vaihtelua arkeen kaiken kaikkiaan. Kelvollista aivot narikkaan viihdettä, jossa ei kuitenkaan ehkä sukelleta liian syviin vesiin vaan liidetään pinnan tuntumassa ja pidetään lukijan mielenkiintoa yllä erinäisin tapahtumin. Jos True Blood kolahti niin näistä saa ihan hyvää korviketta niille kirjoille hetkellisesti. Ei ainakaan aika mennyt hukkaan näitä lukiessa vaikka nyt eivät omaan suosikkilistaan ylläkään.

Pia
Pia