Kärpästen herra - William Golding6

Kirja-arvio :: Kärpästen herra

Kirjoittanut Emelie

Tämä teos oli nopeasti luettu ja ihan hyvä vaan. Olipahan taas pitkästä aikaa todella turhauttava tarina, oikein kiristelin hampaitani. Olen viime vuosina alkanut sietää lapsia kirjoissa, mutta tämä teos palautti mieleen, miksi olen joskus kammonnut tällaisia tarinoita. Hahmot olivat ihan käsittämättömän ärsyttäviä. Koen kyllä, että tämä seikka on meriitti kirjalle, mutta minulle se oli henkilökohtaisesti tuskastuttavaa. Vaikka kuinka yritin pitää mielessä, että kyseessä on 6-12 vuotiaita lapsia, purin silti hampaita yhteen ihan jatkuvasti. Toinen minua ärsyttänyt asia oli se, miten epämääräisesti kuvattiin poikien päätymistä saarelle ja sitä miten he soputeuivat siellä oloon. Kukaan ei tuntunut kaipaavan vanhempiaan tai muita läheisiään, kaikki olivat vaan heti leikkimässä ja pitämässä hauskaa. Ei tuntunut uskottavalta. Muutamaa päähenkilöä lukuunottamatta kaikki hahmot olivat kuin yhdestä puusta veitettyä, melkoista massaa. No, loppua kohden teos parani ja sen klassikkostatus alkoi näkyä. Ihmisten raadollisuutta oli kuvattu hyvin, sitä miten valta ja halu valtaan turmelee riippumatta iästä. Minulle tämä tarina ei antanut oikein mitään kirjallisena teoksena, eikä se tuntunut minun mielessäni osuvan oikein kauhukirjallisuuden puitteisiinkaan. Tai sitten olen vain turruttanut mieleni kauheammalla kauhulla kuin mitä tämä edustaa.

Kampanja: Kokeile 30 päivää ilmaiseksi BookBeat

Kärpästen herra

Alkuteos ilmestynyt 1954. Suomentanut Juhana Perkki. SF, kauhu, rajatapaus.

1. painos: Otava, 1960. Moderneja kirjailijoita. Sidottu, kansipaperi. – 2–6. ja 11. painos: Otava, 1968–1972, 1983. Kompassikirja. Nidottu. – 7–12. painos: Otava, 1974–1983. Sidottu, kansipaperi. – 2. laitos: Suuri Suomalainen Kirjakerho, 1984. Helena Sormunen: William Golding vuoden 1983 Nobel-voittaja. Sidottu, kansipaperi. – 13. painos: Otava, 1990. Top Books. Nidottu. – 14. painos: Otava, 1995. Nidottu. – 15. painos: Otava, 1995. Sidottu, kansipaperi. – 3. laitos: Otava, 2001, 2003, 2004. Seven. Nidottu. – 4. laitos: Keskiyön kirjasto. Otava, 2007. Sidottu, kansipaperi.

Nobelistin kuvaus ihmisen julmuudesta

Toisen maailmansodan aikana joukko englantilaisia koulupoikia pelastuu alasammutusta lentokoneesta autiolle Tyynen meren saarelle. Kun sivistyksen pinta alkaa murentua, hyvinkasvatetut koulupojat muuttuvat villi-ihmisiksi, joiden maailmaa hallitsevat väkivalta ja pelko.

Sir William Goldingin klassinen romaani ilmestyi vuonna 1954 ja on Nobelin kirjallisuudenpalkinnon saaneen kirjailijan tuotannon huippu.