Viimeinen tähti (5. aalto #3) - Rick Yancey10

Kirja-arvio :: Viimeinen tähti

Kirjoittanut rudi92

Viimeinen tähti on mahtava päätös kirjasarjalle. Kirjasarjan koko idea on muutenkin mielestäni loistava. Synkkä maailmankuva on omiaan luomaan upeaa lukufiilistä, eikä siis ollut mikään ihme, että luin tämän ohuen kirjan vajaassa kahdessa vuorokaudessa. Henkilöt pysyvät aikalailla samankaltaisina. Cassie, Evan ja Zombi olivat suosikkejani. Haka oli aika omanlaisensa, mutta niin kuin sanoin kirjasarjan toisessa arvostelussa, tyttö muuttui toisen kirjan aikana mukavammaksi. Sam muuttui kaikkein eniten. Onhan se tietysti selvä, että jos joutuu lapsisotilaaksi, sehän muuttaa ihmistä. Mutta silti poika ärsytti joissain kohdissa. Juoni ja juonikuviot pysyivät hyvinä ja kokonaisina. Ja loppuratkaisu oli hyvä, onnistunut ja ennen kaikkea yllättävä. Koko kirjasarja on yksi kaikkien aikojen parhaista joita olen lukenut. Harmittaa vain, että se loppui jo. Haluaisin vain lukea lisää :)

Viimeinen tähti

Alkuteos ilmestynyt 2016. Suomentanut Ulla Selkälä. Sidottu, kansipaperi.

VIHOLLISIA OVAT TOISET.
VIHOLLISIA OLEMME ME.

Ne ovat Maan päällä, ne ovat avaruudessa, ne eivät ole missään. Ne haluavat anastaa maapallon, ne haluavat antaa sen meille. Ne tulivat tuhoamaan meidät, ne tulivat pelastamaan meidät.

Näiden arvoitusten takana piilee kuitenkin yksi totuus: Cassie Sullivania on petetty. Niin on myös Hakaa, Zombia, Nugettia ja kaikkia planeettamme yli seitsemää miljardia entistä asukasta. Ensin heidät pettivät Toiset ja nyt me itse.

Kun Maan kohtalon hetki koittaa, ihmiskunnan viimeisten selviytyjien on tehtävä päätös: onko tärkeämpää pelastaa itsensä – vai se, mikä tekee meistä ihmisiä?

Viides aalto: Viimeinen tähti päättää viiltävän vangitsevan trilogian ja kertoo, miten nuoren Cassien, hänen ystäviensä ja koko maapallon käy.