Ilki ihana (Ilki ihana #1) - Melissa Marr6

Kirja-arvio :: Ilki ihana

Kirjoittanut wispie

Varoitus: kirja-arvio sisältää juonipaljastuksia

Ei poikkeuksellisen hyvä, mutta menee. Lukuintoiselle nuorelle menee samaan syssyyn siinä missä esim. Kiersten Whiten Paranormaali-trilogia. Oikeastaan, edellä mainitusta sarjasta sain sellaisia viboja, että jos fantasiaa nuorille kirjottaisin se olisi varmaan vähän tähän malliin keijuista. Luin kirjan lähes kertaistumalta, ja varmaan jatkan seuraavaan osaan vaikka sarjan viimeinen/vikat osat jäivät suomentamatta. En ole kuitenkana hirveän tyytyväinen Sethin ja Aislinnin rakkaustarinaan, Seth jäi jotenkin tylsäksi ja mielestäni nieli liian helposti keiju-jutut. Lisäksi olisin halunnut, että Aislinnin kaverit olis ollut vähän enemmän messissä kuin vaan alun täytehahmoina. En tiedä mikä siinä on, mutta kun on romantiikkaa kirjoissa ystävät monesti unohtuvat. Lisäksi olen vähän pettynyt, ettei Aislinnille tullut epätoivoisessa tilanteessa edes mieleen itsemurha - tai ainakin uhkailla edes sillä. Mutta tämähän olikin nuortenkirja. Lopussa päästiin kuitenkin melko tyydyttävään ratkaisuun, joten vähän pelottaa miten toisessa osassa se voidaan munata.

Ilki ihana

Alkuteos ilmestynyt 2007. Kannen kuva: Mark Tucker. Suomentanut Kaisa Kattelus. Kannen valokuva: Mark Tucker. Sidottu, kansipaperi.

3. SÄÄNTÖ: Älä tuijota näkymättömiä keijuja.

Aislinn on aina nähnyt keijuja. Suurin osa ihmisistä ei niitä näe, vaikka keijuja liikkuu joukossamme paljonkin. Aislinn pelkää keijujen julmuutta. Hän pelkää, että ne saavat selville hänen kykynsä nähdä näkymätön, ja toivoo, että olisi niiden läsnäololle yhtä sokea kuin muutkin nuoret.

2. SÄÄNTÖ: Älä puhu näkymättömille keijuille.

Vaikka Aislinn yrittää parhaansa mukaan olla herättämättä keijujen huomiota, alkavat ne kuitenkin seurata Aislinnia ja puhua tälle. Mitä keijut oikein haluavat?

1. SÄÄNTÖ: Älä ikinä herätä keijujen huomiota.

Kammottava ja viehättävä keiju Keenan on kesän kuningas, joka on etsinyt kuningatartaan vuosisatojen ajan. Hän on päättänyt ottaa Aislinnin puolisokseen hinnalla millä hyvänsä – huolimatta Aislinnin omista suunnitelmista tai tahdosta.

Aislinnin turvassa pitäneet säännöt eivät kauaa päde, ja hänen vapautensa, henkensä ja paras ystävänsä Sethkin ovat vaarassa...

Ilki ihana on romantiikkaa, runollista kieltä ja aistikasta kuvailua yhdistävä nykyaikainen keijukaistarina.

”Rakastan tätä satua älykkäästä tytöstä, joka astelee veitsen terällä ikivanhan keijukaiskirouksen ja oman tulevaisuutensa välillä.” – Tamora Pierce, bestseller-kirjailija

”Marr tarjoaa lukijoille kuvitteellisen keijujen maailman, joka pyörii arkitodellisuutemme rinnalla ja valloittaa myös ne lukijat, jotka eivät perinteisestä fantasiasta innostu.” – Publisher\'s Weekly

”Mikä parasta, Marrin hahmot eivät sovi hyvän ja pahan määritelmiin. Heillä on hyvät syynsä teoilleen, ja he ovat erehtyväisiä. Lisäksi he oppivat virheistään.” – The Magazine of Fantasy & Science Fiction

”Yksi vuoden parhaista kirjoista. Suosittelen sitä sinulle varauksetta; olen varma, että kirja on mielestäsi virkistävä.” – SFF magazine

”Todella moderni keijukaissatu. Melissa Marrin keijut eivät asu sienten alla ja kulje kukan terälehdistä tehdyissä vaatteissa vaan ovat pikemminkin uusi rotu, joka juhlii yökerhoissa ja kantaa mukanaan kännykkää. Tuore ja ainutlaatuinen idea.” – Arts & entertainment magazine

”Täynnä konflikteja ja juuri sopivassa määrin romanssia, intohimoa ja teiniangstia – meidän sukupolvemme keijukaistarina ja tulevaisuuden klassikko.” – Spiral Threads