Kohtalon kirja (Kirja aikojen alusta #3) - John Stephens6

Kirja-arvio :: Kohtalon kirja

Kirjoittanut Aurora

Itse olin kovasti odottanut tämän kirjan saapumista luettavaksi, mutta minun on pakko sanoa, että se oli hienoinen pettymys. Ei sillä, etteikö kirja olisi ollut nautittavaa lukemista, mutta ehkä olin asettanut kirjalle liian kovat odotukset edellisen kirjan päätyttyä cliffhangeriin.

Kaiken kaikkiaan juoni oli melko lattea; mennään pisteestä A pisteeseen B, jotta voidaan löytää tämä kirja ennen pahista, joka uhkaa koko maailmaa sodalla. Samaan aikaan muut hieman sivuun jäävät henkilöt sooloilevat omiaan ja valinnoillaaan vaarantavat koko tehtävän. Mutta kirjasta löytyi kyllä lukijallekin yllättäviä tai tunteita nostattavia hetkiä, jotka varmasti jäävät mieleen.

Eniten pidin siitä, että tässä kirjassa tavallaan seurattiin Emman kasvutarinaa. Katen ja Michaelin jo saatua omat kirjansa Atlaksen ja Kronikan, oli Emman vuoro näyttää mihin hän pystyy. Ja siinä hän sitten onnistuikin, mikä sai Katen ylisuojelevan siskon roolin hälvenemään. En vielä tiedä, pidänkö siitä vai en. Emma onkin lempihenkilöni koko sarjasta voimakkaan luonteensa vuoksi, mitä tässä kirjassa hienosti kuvattiin. Vaikeat valinnat ja ystävien kuoleminen odottivat häntä, mutta hän suoriutui niistä hienosti.

Lopuksi voin sanoa, että jos olet lukenut Kirja aikojen alusta -sarjan edelliset kirjat, suosittelen ehdottomasti lukemaan tämän päätösosan. Järisyttävää loppua kirjalla ei ollut, mutta se antoi sarjalle tyydyttävän ja hienon päätöksen.

Kampanja: Kokeile 30 päivää ilmaiseksi BookBeat

Kohtalon kirja

Alkuteos ilmestynyt 2015. Suomentanut Kaisa Kattelus. Kannen kuva: Steve Stone. Sidottu, kansipaperi.

Smaragdiatlas, Tulikronikka ja nyt Kohtalon kirja – yhdessä ne ovat Kirja aikojen alusta. Kun nämä kolme muinaista kirjaa yhdistetään, niiden voimaa ei voi vastustaa mikään.

Katen, Michaelin ja Emman seikkailu huipentuu trilogian kolmannessa osassa, jossa heidän täytyy löytää viimeinen vanhoista taikakirjoista, ennen kuin Karmo Magnus saa sen käsiinsä. Päätösosan keskiöön nousee nuorin sisaruksista, Emma, joka joutuu matkalle tuonpuoleiseen. Aaveiden ja hirviöiden lisäksi Emma joutuu kohtaamaan kirveleviä menetyksiä, ja samalla hänen on opittava hallitsemaan Kohtalon kirjaa. Karmo Magnuksen voima kasvaa kaiken aikaa ja sota yltyy, mutta onneksi sisarusten rinnalle rientää koko taikamaailma: keijut, noidat, kääpiöt, jopa jättiläiset...

Kohtalon kirja on Kirja aikojen alusta -trilogian ratkaiseva päätösosa. Trilogia on vauhtia, jännitystä ja huumoria pursuava huikea kertomus, jonka lumottu maailma on aivan omanlaisensa ja silti jokaisen fantasianystävän lempikirjoista etäisesti tuttu. Unohtumaton seikkailu C. S. Lewisin, J. R. R. Tolkienin, J. K. Rowlingin ja Philip Pullmanin hengessä!