Jali ja suklaatehdas - Roald Dahl6

Kirja-arvio :: Jali ja suklaatehdas

Kirjoittanut Sipe

Kiva kirja! Harrastan partiota ja joskus meille luettiin ajan kuluksi kirja. Pidin! ;)

KAMPANJA: BookBeatissä ja Nexstoryssä pidennetty ilmainen kokeilujakso 30 päiväksi!

Jali ja suklaatehdas

Alkuteos ilmestynyt 1964.

1. laitos: Jali ja suklaatehdas. Otava, 1971. Suomentanut Aila Nissinen. Kuvittanut Faith Jacques. Sidottu.
2. laitos: Sulo ja suklaatehdas. Otava, 1998. Aila Nissisen suomennoksen uuteen laitokseen muokannut Nina Pitkänen. Kuvittanut Quentin Blake. Tässä laitoksessa ensimmäistä kertaa esiintyvät tekstikappaleet sivuilla 53 ja 54. Sidottu.
3. laitos: Jali ja suklaatehdas. Otava, 2005. Aila Nissisen suomennoksen muokannut Nina Pitkänen (sama kuin 2. laitoksessa). Elokuvakansi, sisältää neljä värikuvalehteä elokuvasta. Sidottu.

Monen sukupolven lastenkirja­klassikko täynnä mustaa huumoria ja mieli­kuvituksen lentoa

Rutiköyhä Jali asuu perheineen suuren suklaatehtaan vieressä­ ja kuulee usein tarinoita suklaatehtailija Villi Vonkasta­ ja hänen ihmeellisistä tempauksistaan. Eräänä päivänä Villi Vonkka julistaa, että suklaalevyihin kätkettyjen kultaisten pääsylippujen löytäjät pääsevät vierailulle tehtaaseen, jonka ovet ovat olleet suljettuna vuosikausia. Jalilla on onnea: hän löytää kuin löytääkin kultaisen pääsylipun.

Ja niin aukeavat ovet Vonkan suklaatehtaaseen, jollaista ei ole koko maailmassa toista. Lapset ja heidän vanhempansa näkevät suklaavirran ja syötävän ruohikon, kurkkivat karkit, ihmeellisen puru­kumi­koneen ja tehtaan polvenkorkuiset työntekijät Umppa-Lumpat, jotka rakastavat kaakaopapuja ja laulamista. Ja lopulta Villi Vonkka paljastaa tutustumisretken tarkoituksen…