Harry Potter ja puoliverinen prinssi (Harry Potter #6) - J. K. Rowling8

Kirja-arvio :: Harry Potter ja puoliverinen prinssi

Kirjoittanut Sipe

Jännittävä ja hyvä! Alku ja keskiosa olivat mielestäni parhaita, toisin kuin aiemmin olen pitänyt enemmän ehkä kirjojen lopuista. On niin vaikea sanoa mikä on lempi kirja Pottereista, sillä jokainen kirja on omalla tavallaan jännittävä ja mukaansatempaava!

KAMPANJA: BookBeatissä ja Nexstoryssä pidennetty ilmainen kokeilujakso 30 päiväksi!

Harry Potter ja puoliverinen prinssi

Alkuteos ilmestynyt 2005. Suomentanut Jaana Kapari. Kannen kuvat: Mika Launis. Sidottu.

British Book Award 2006, ALA Best Book for Young Adults, New York Times Notable Book, Quill Book of the Year, New York Times Notable Book, Oppenheim Toy Portfolio Platinum Seal, CCBC Choice, Publishers' Weekly Cuffie, Booklist Editor's Choice, Chicago Public Library ”Best of the Best”, New York State Children’s Choice -ehdokas, 2006–2007 Indian Paintbrush Book Award -ehdokas, Mythopoeic-palkinto 2008 (lastenkirjat, koko sarja).

Lontoossa kolea, leppymätön sumu ei hellitä, vaikka on heinäkuu. Silta sortuu, ihmisiä murhataan, pyörremyrsky riehuu maan länsiosassa. Jästien pääministerillä riittää huolia, mutta taikaministerillä, Cornelius Toffeella, ei ole yhtään helpompaa: hän on saanut potkut. Harry Potterin kesäloma keskeytyy, kun itse Albus Dumbledore saapuu Likusteritielle tapaamaan Harry Potteria. Mitä on tapahtunut?

Harry on nyt kuusitoistavuotias. Kuluvan vuoden aikana hän ja hänen luokkatoverinsa täyttävät seitsemäntoista vuotta, tulevat täysi-ikäisiksi ja saavat aloittaa ilmiintymiskurssin. Rakkaushuolet piinaavat yhtä jos toista, myös Harrya, Ronia ja Hermionea. Mutta kaikkein järisyttävin muutos on se, että Dumbledore alkaa antaa Harrylle yksityistunteja! Miksihän?

Taiturimainen tarinankertoja J. K. Rowling onnistuu jälleen kerran ylittämään kaikki odotukset. Lähestytään selvästi teossarjan finaalia: toiseksi viimeisessä osassa jännitys tiivistyy ja Harry Potterin harteille kasataan yhä enemmän vastuuta. Velho-oppilaat ovat tulossa täysi-ikäisiksi, ja elämä Tylypahkassa saa monia uusia sävyjä.