Miekka ja auringonlasku - Rosemary Sutcliff9

Kirja-arvio :: Miekka ja auringonlasku

Kirjoittanut FreakyMike

Cornwellin Talvikuningas oli vuosien ajan yksi suurimpia suosikkejani kaikista Arthur-myytin eri tulkinnoista, mutta tämä kirja tuntui vähintään yhtä hyvältä ja meni ehkä jopa ohikin tiettyjen yksityiskohtien suhteen.

Pidin siitä kun kirjan Arthuriana-viittaukset olivat yleensä aika hienovaraisia, eikä mitään tarkkoja kopioita kyseisen taruston tunnetuimmista kliseistä ja henkilöistä. Kokonaisuudesta jäi loppujen lopuksi hyvin realistinen vaikutelma, mikä on pelkästään hyvä asia näissä historiallisemmissa aiheissa.

Miekka ja auringonlasku

Alkuteos ilmestynyt 1963. Suomentanut Tapio Hiisivaara. Päällys: Viljo Roine. Sidottu ja nidottu painos.

Artos Karhu, maalaistytön poika, jossa isän puolelta virtaa roomalaisen sotilaskeisarin ja Britannian kuninkaiden verta, on urhea soturi ja tunteellinen mies, onnekkaampi sodassa kuin rakkaudessa. Hänen mustatukkainen vaimonsa Guenhumara, hänen arvoituksellinen poikansa Medraut, uljas vihollisnuorukainen Cedric ja ystävä Bedwyr, joka haikeilla harppulauluillaan ja "sen toisen, pirullisen kulmakarvansa" hilpeillä kohautuksilla viihdyttää häntä sotapolulla, he kaikki hallitsevat hänen pehmeää sydäntään – ja haavoittavat sitä.

Mutta Artoksella on kutsumuksensa. Hän on koonnut oman ratsuväkijoukon ja taistellut koko elämänsä ajan Britanniaan tunkeutuvaa pakanallisten saksien heimoa vastaan. Tässä maailmassa, rakkaiden soturiensa, rakkaan hevosensa ja koiransa parissa hän on kotonaan. Tässä maailmassa hän on myös voitokas – vielä sinäkin hetkenä, jolloin hän määrää Britannian miekan jätettäväksi toisiin käsiin.