Yksin Marsissa - Andy Weir9

Kirja-arvio :: Yksin Marsissa

Kirjoittanut Nafisan

Andy Weirin scifiteosta on kehuttu NASAssakin sen uskottavuudesta. Sitä se todellakin on. Huolimatta runsaasta infomäärästään, ei teos ole raskas tai vaikea ymmärtää. Weirin päähenkilö Mark Watney, botanisti ja mekaniikan insinööri, on todella täyteläinen hahmo. Hänen huumorintajunsa on teoksen miljöön lisäksi sen suurin vahvuus.

Kirjan ensimmäinen lausekin kuuluu: "Olen melkoisessa kusessa." Mikä vulgaari, mutta teokseen sopiva aloitus. Jo tässä kiteytyy hyvin Markin luonne.  Elokuvassa Markia näyttelee Matt Damon, josta en yleensä pidä ollenkaan, mutta tämä roolisuoritus on upeaa katseltavaa.

Mark on yksi Marsiin lähetetyn miehitetyn tutkimuslennon astronauteista, jota yllättävän tapahtumaketjun takia luullaan kuolleeksi ja hänet jätetään jälkeen, eli yksin Marsin kamaralle. Teos kertoo hänen lokikirjamerkintöjensä kautta ajastaan vieraalla planeetalla, selviytymiskamppailusta ääriolosuhteissa.

Mark on mielenkiintoinen sekoitus MacGyveria ja Robinson Crusoeta avaruudessa. Osa tarinasta kerrotaan myös Houstonissa, useiden näkökulmien kautta. Näin kerronta saa lisää syvyyttä ja uskottavuutta.

Teos on täynnä toinen toistaan ilahduttavampia one linereita ja viittauksia. Mukaan mahtuu mm. hauska Taru sormusten herrasta -viittaus. Pelastautuakseen Marsista, Mark päätyy jopa avaruuspiraatiksi ja käyttää suunnistamisessa 1500-luvulla keksittyä laitteistoa.

Voisin jopa väittää, että Yksin Marsissa on paras koko vuonna 2015 lukemani uutuuskäännösromaani. Teos on hyvin visuaalinen ja elokuvamainen, mikä palvelee hyvin tällaista viihdyttävää jännäriä. Yksin Marsissa on kovatasoista scifiseikkailua, joka on varmasti laskettavissa klassikoksi jo omana aikanaan.

Suosittelen lämpimästi tutustumaan "marsilaiseen", vaikka scifi lajina muutoin pelottaisikin. Tämä on Marsiin sijoittuva trilleri, ei niinkään avaruusoopperaaa. Ahmaisin kirjan parilla istumalla, sen verran koukuttavasti se on kirjoitettu. Viimeksi vastaava tilanne oli Hugh Howeyn Siilon kanssa.

Yksin Marsissa

Yksin Marsissa: Romaani. Alkuteos ilmestynyt omakustanteena sähkökirjana 2012, painettuna kirjana 2014. Suomentanut Kaj Lipponen. Kansi: Eric White. Sidottu, kansipaperi.

OPERAATIO MARSISSA.
KOHTALOKAS ONNETTOMUUS.
ASTRONAUTIN KAMPPAILU HENGESTÄÄN.

Kuusi päivää aiemmin astronautti Mark Watneyn oli tarkoitus olla yksi ensimmäisistä ihmisistä Marsissa.

Nyt hän on varmasti ensimmäinen ihminen, joka kuolee siellä.

Ares 3:n miehistö joutuu hiekkamyrskyyn. Evakuoinnin aikana Markin avaruuspuku vaurioituu, ja muut luulevat hänen kuolleen. Mark jää yksin karulle planeetalle.

Miten hän saa ilmoitettua Maahan olevansa elossa? Vaikka hän saisikin viestin läpi, hänen ruokansa loppuu kauan ennen pelastusjoukkojen saapumista. Todennäköisesti Mark ei ehdi edes nääntyä nälkään. Pienikin inhimillinen virhe tai tekninen vika voi johtaa kuolemaan ennen sitä.

Mark turvautuu kekseliäisyyteen, insinööritaitoihin ja hirtehishuumoriin. Mutta riittävätkö ne voittamaan kosmiset esteet?

Yksin Marsissa pohjautuu alusta loppuun nykytieteeseen ja yllättää lukijansa yhä uudestaan. Se on herkeämätön scifi-trilleri, jota lukee kuin tosielämän selviytymiskertomusta.

Kirjasta sanottua:

"Mieletön... Kuin Robinson Crusoe avaruuspuvussa." – Washington Post

"Mukaansatempaava selviytymistarina." – New York Times

Suurenmoinen. Kertakaikkisen mukaansatempaava.” – Wall Street Journal

”Erinomainen.” – Publisher’s Weekly

”Jännittävä trilleri.” – Suspense Magazine

”Apollo 13 potenssiin kymmenen.” – Kirjailija Douglas Preston

”Todella harvinainen yhdistelmä hyvää, omaperäistä tarinaa, kiinnostavan todentuntuisia henkilöhahmoja ja kiehtovaa teknistä tarkkuutta. MacGyver kohtaa Salaperäisen saaren.” – Astronautti Chris Hadfield

”Paras kirja jonka olen lukenut aikoihin.” – Kirjailija Hugh Howey

”Terävä, hauska ja jännittävä, juuri sopivalla määrällä nörttiyttä.” – Kirkus