Kirja-arvio: Halki puolen maailman

Kirjoittanut Jussi - 4.0

Varoitus: kirja-arvio sisältää juonipaljastuksia

Kirjoitin melko kriittisen arvion Vain puoliksi kuninkaasta. Mutta Halki puolen maailman oli selkeä parannus ja ansaitsee (vahvat) neljä tähteä. Kirjan juoni oli kiinnostavampi ja päähenkilöt parempia. Ehkä se auttoi, että näkökulmahahmoja oli nyt kaksi. Puoli maailmaa oli kuitenkin heikompi kuin yksikään Abercrombien aikuisten romaaneista, vaikka ero laadussa ei ollut suuri.

Puolta maailmaa voi suositella varauksetta kaikille Abercrombie-faneille. Teoksessa esiteltiin uusia alueita, ja lukija sai aiempaa vahvemman mielikuvan siitä, että Särkynyt meri todella sijoittuu kaukaisen tulevaisuuden Eurooppaan, nykyisen sivilisaation romahduksen jälkeiseen aikaan. Kirjasta löytyi erittäin onnistuneita toimintakohtauksia. Se oli kiinnostava ratkaisu Abercrombielta, että Vain puoliksi kuninkaan päähenkilö Yarvi oli yhä mukana tarinassa, mutta tapahtumia ei enää kerrottu hänen näkökulmastaan. Yarvi vaikutti nyt paljon kiehtovammalta hahmolta kuin sarjan avausosassa.

Alkuvaikeuksien jälkeen olen siis päässyt vahvasti sisään Särkyneen meren maailmaan, ja trilogian päätöskirjaa odottaa ihan uudella tavalla. Tykkäsin kovasti Halki puolen maailman päähenkilöistä Thornista ja Brandista, ja heidän näkökulmansa olisi kiva nähdä myös Puolikas sotaa -romaanissa.

Tietoa kirjasta :: Halki puolen maailman

Joe Abercrombie Julkaistu: heinäkuu 29, 2016

Alkuteos ilmestynyt 2015. Suomentanut Mika Kivimäki. Kartta: Nicolette Caven. Kannen kuva: Mike Bryan. Sidottu.

Kolmas sija Locus-palkintoäänestyksessä (nuortenkirjat) 2016. Tähtifantasia-palkintoehdokas 2017.

»Älä koskaan ole siellä, missä he odottavat sinun olevan. Hyökkää aina. Iske ensimmäisenä. Iske viimeisenä.»

Thorn on päättänyt seurata kuolleen isänsä jalanjälkiä ja tulla soturiksi – huolimatta siitä, että hän on ... (lisää)

Vainottu (Yön talo, #5)Kertomattomia tarinoita (Soturikissat-novellit, #1)KaksoisolennotKuparikoura (Magisterium, #2)Avain (Mahtavat 12, #3)
Jussi, Lyyskis
Uusin jäsen: Ella Nieminen