Kirja-arvio: Kuninkaan lohikäärme

Kirjoittanut Xariel - 5.0

Kuninkaan lohikäärmeen minä lisäsin lukulistalleni heti, kun kuulin että se suomennetaan. Se vaikutti hyvältä, ja sitä se todella onkin. Se on älyttömän hieno teos, se maailma yhdistettyinä lohikäärmeisiin on suoraan sanottuna paras oman lajinsa edustaja. Nelson ja Bonaparte sotivat toisiaan vastaan, molemmilla on omat lohikäärmensä ilmavoimissa ja lohikäärmeitä on muillakin valtioilla. Yksi hienoimmista asioista tässä tarinassa ja sen maailmassa ja hahmoissa on se, miten elävän tuntuisia ne ovat. Erityisesti niinkin yksinkertaiselta kuulostava asia kuin hahmojen suhtautuminen lohikäärmeisiin oli ihastuttavaa. Lawrencen ennakkoluulot ilmavoimia kohtaan murtuivat, kun hän ymmärsi lohikäärmeen ja sen lentäjän suhteen syvyyden. Jokainen hahmo tiesi lohikäärmeet, ja se oli osaltaan auttamassa sitä, että tuntui kuin lohikäärmeet olisivat aina olleet osa meidän maailmaamme. Päähekilö Will Lawrence on hyvä mies, koskettavakin. Loistava hahmo. Temeraire (<3) taas... Sen identiteettiongelmia, muiden joukkoon sovittautumista, kasvamista, oppimista ja sen kehittymistä lukiessa tuli täysin luonnollinen olo. "Niin sen kuuluukin olla." Muut hahmot olivat myös hienoja, yhtään selvästi ohutta henkilöä ei ollut. Joitakin nimiä sekoitti, mutta ei se haitannut ollenkaan. ^^ Ja lopuksi haluan vielä sanoa komppaavani täysin ylempänä mainittua Terry Brooksin kommenttia kirjasta. ”Juuri kun luulet lukeneesi kaikki mahdolliset lohikäärmetarinat, Naomi Novik osoittaa, että olet väärässä.” – Terry Brooks Suoraan sanottuna... rakastan tätä kirjaa. Lukekaa ihmeessä, kaikki.

Tietoa kirjasta :: Kuninkaan lohikäärme

Naomi Novik Julkaistu: huhtikuu 8, 2008
Tyylit: fantasiahistoriallinen fantasia, vaihtoehtohistoria
Avainsanat: 1800-luku, locus-palkinto, lohikäärmeet, meriseikkailu

Alkuteos ilmestynyt 2006. Julkaistu Britanniassa nimellä Temeraire ja Yhdysvalloissa nimellä His Majesty's Dragon. Suomentanut Tero Valkonen. Kuvitus: Gayle Marquez. Lista-sarja. Sidottu, kansipaperi.

Locus-palkinto (paras esikoisromaani) 2007, Hugo-palkintoehdokas 2007.

Napoleonin sotien melskeissä Britannian laivaston kapteeni Will Laurence tekee löydön, joka muuttaa hänen elämänsä kulun. Hän ... (lisää)

Konnia ja kielareita (Rachel, #2)Historian vartijat: Circus Maximus (Historian vartijat, #2)Kissatyttö (Kissojen kesken, #1)Pimeyden joki (Soturikissat: Kolmikon mahti, #2)Haltiain verta (The Witcher – Noituri, #3)
Aarni
Uusin jäsen: Jimbo Whateverson