Kuura (Kuura-trilogia #1) - Elina Pitkäkangas 6.70   61

Kansi: Karin Niemi. Sidottu, kansipaperi.

Urbaania fantasiaa ja romantiikkaa sekoittava Kuura ammentaa tiivistunnelmaisen tarinansa klassisista ihmissusimyyteistä. Nykypäivän Suomeen sijoittuvassa kertomuksessa pedon ja ihmisen kahtiajako on pelkkä veteen piirretty viiva.

Lukiolaiset ystävykset Inka ja Aaron elävät suojattua elämää Turun kupeessa sijaitsevassa, muurin ympäröimässä Kuurankeron pikkukaupungissa, jossa ihmissusiin törmää enää vain uutisissa tai historiankirjoissa. Tasainen arki saa kuitenkin säröjä, kun Inkan pikkuveli joutuu vakavaan onnettomuuteen. Pelko rakkaan menettämisestä pakottaa Inkan etsimään apua muurin varjoisalta puolelta, kylmästä susien yöstä. Teko repii auki salaisuuden, jonka seuraamuksilta edes Aaron ei voi välttyä – etenkään sen jälkeen, kun mukaan vedetään suloinen, pedontuoksuinen Matleena.

Onko parempi varjella suurempaa hyvää vai rikkoa asetettuja rajoja rakkaimpiensa vuoksi?

"Olin tehnyt anteeksiantamattoman rikoksen. Olin nyt virallisesti vastuussa, mikäli Kuurankerossa ikinä tapahtuisi ihmissusien aiheuttamia surmia. Olin pelastanut ihmishengen."

Kirja julkaistu huhtikuu 20, 2016 (Myllylahti)
Tietoja muokattu lokakuu 31, 2018

HourglassEyes
toukokuu 7, 2016
Marski
kesäkuu 14, 2023

Olin teininä pantannut tämän lukemista, koska kuvittelin tämän olevan Suomi-Twilight ihmissusilla. Aikuisiällä annioin kuitenkin mahdollisuuden ja hyvä niin. Ilmeisesti myös melkoisen suosittu kirjasarja, osia kun on aika vaikea löytää lähikirjastoistani varaamatta niitä.

Mielestäni tämä oli hyvä alku trilogialle, paljon kiinnostavia elementtejä, keskivaiheilla vähän tylsä, mutta parani loppua kohden. Monet ovat sanoneet Inkaa raivostuttavaksi ja itsekkääksi hahmoksi ja olihan hän sitä, mutta mielestäni se oli oikeastaan aika realistinen kuvaus tuon ikäisestä tytöstä, eikä kaikkien päähenkilöiden tarvitse olla rakastettavia. Muutkin hahmot olivat mielenkiintoisia, toiset enemmän kuin toiset ja kaikilla oli vähän ärsyttäviä piirteitä. Jotkin asiat jäivät vielä mietityttämän, mutta ehkää vastaukset niihin saa myöhemmissä osissa.

PotatoUnicoorn
lokakuu 29, 2022

Lupaava aloitus loistavalle trilogialle! Päähenkilöt kuitenkin osaavat välillä olla rodella rasittavia, mutta se tuo kirjana hyvön lisämaun!

Matti Karjalainen
lokakuu 21, 2020

Elina Pitkäkankaan "Kuura" (Myllylahti, 2016) on vuosien varrella minulle ehtinyt kehua yksi jos toinenkin lukija, eikä syyttä, sillä tämähän oli vetävästi kirjoitettua ja mukaansatempaavaa urbaania fantasiaa pienin kauhuvivahtein.

Pitkäkangas on luonut onnistuneen vaihtoehtotodellisuuden, jossa ihmissusia on hiippaillut Suomen metsissä jo vuosikymmeniä. Hukkien läsnäoloon ollaan valmistauduttu kovat piipussa liikkuvin Jahti-partioin ja kaupunkia ympäröivin muurein. Ja millaisia ihmissudet ovatkaan? Kaikesta romanttisesta tauhkasta huolimatta ennen kaikkea hirviöitä, eikä kenelläkään ole hauskaa kun peto pääsee irti. Verta ja suolenpätkiä on luvassa. Hyvä. Niin sen kuuluukin olla!

ainojuulia
joulukuu 19, 2019

Kirja oli hyvä ja mukaansatempaava. Lukuunottamatta, että lopussa Inkan itsekkyys korostui niin paljon, että se alkoi ärsyttämään.

elokuu 23, 2019

Jahas, mitäs tästä nyt sanoisi... Kirjan juoni oli mielenkiintoinen ja yllättävä, tykkäsin tavasta kertoa tarinaa kahden päähenkilön näkökulmasta. Aaronin kerronta miellytti minua, hänen playboytekniikansa olivat hauskoja. Mutta Inka, voiei. Miten ärsyttävää olikaan hänen teiniangstinen itsekkyytensä ja sosiopaattiset luonteenpiirteensä.

Janski_hah
elokuu 31, 2016

Siis kirjanhan oisi voinut olettaa olevan ihan hyvä, tuon takakannen perusteella. Mutta tästä kirjasta en kyllä osannut sanoa oliko se hyvä vai ei... Inkan ajatusmaailma oli kyllä aika rasittava. Loppuratkaisuksi olisin toivonut jotain muuta. Mutta silti kirja oli ihan ok. Vaikea sanoa... Ei kai se huono ollut muttei ihan lempparikaan.

Karin Niemi
kesäkuu 7, 2016