Viimeinen tähti (5. aalto #3) - Rick Yancey10

Kirja-arvio :: Viimeinen tähti

Kirjoittanut Moonlight

Varoitus: kirja-arvio sisältää juonipaljastuksia

Voi herranpieksut sentään, mä olen sanaton. Cassiopeia jäi siis kirjaimellisesti taivaalle, ironista. Ihan kuin tähtiin kirjoitettua. Yllä oleva mielipiteeni loppuratkaisusta Cassien suhteen on aika kaksijakoinen. Järkytyin siitä, mutta samalla se tuntui kohtalolta. Ja pelastihan hän maailman siinä ohimennen. Cassie Sullivan oli koko trilogian suosikkihenkilöni ja tunsin tähän kaikista eniten samaistuvani. Loppuratkaisut vetivät täysin maton altani. Ne yllättivät, koskettivat ja ennen kaikkea saivat mut liimaantumaan täysin kirjaan kiinni. Wau. Zombi, Sammy ja Evan myös lempihenkilöitäni ja pitivät paikkansa kunniakkaasti. Haka ok, mutta ei saanut missään vaiheessa trilogiaa aivan korkeinta suosiotani. Juoni kulki mielenkiintoisesti ja nerokkaasti. Nerokkuus nimenomaan ja huumori ovat kirjailijalla aivan ensiluokkaista, tai sanotaanko aivan omaa luokkaansa. Cassien ja Zombin monologit ja ajatukset parasta luettavaa ja kirja yltää kaikkien aikojen lempisarjoihini! :`) Loppu olisi minusta ollut täydellinen, jos kuitenkin Cassie & Evan olisivat saaneet toisensa. Tai sitten ei. Traaginen loppu näiden välillä jätti jälkensä ja viimeinen kohtaus Sammyn ja Zombin välillä oli sydämensärkevä.

Viimeinen tähti

Alkuteos ilmestynyt 2016. Suomentanut Ulla Selkälä. Sidottu, kansipaperi.

VIHOLLISIA OVAT TOISET.
VIHOLLISIA OLEMME ME.

Ne ovat Maan päällä, ne ovat avaruudessa, ne eivät ole missään. Ne haluavat anastaa maapallon, ne haluavat antaa sen meille. Ne tulivat tuhoamaan meidät, ne tulivat pelastamaan meidät.

Näiden arvoitusten takana piilee kuitenkin yksi totuus: Cassie Sullivania on petetty. Niin on myös Hakaa, Zombia, Nugettia ja kaikkia planeettamme yli seitsemää miljardia entistä asukasta. Ensin heidät pettivät Toiset ja nyt me itse.

Kun Maan kohtalon hetki koittaa, ihmiskunnan viimeisten selviytyjien on tehtävä päätös: onko tärkeämpää pelastaa itsensä – vai se, mikä tekee meistä ihmisiä?

Viides aalto: Viimeinen tähti päättää viiltävän vangitsevan trilogian ja kertoo, miten nuoren Cassien, hänen ystäviensä ja koko maapallon käy.