Vaihdokas (The Body Jumper #1) - Elena Mady 7.30   73

Kansi: Laura Lyytinen ja Riikka Turkulainen. Nidottu.

Rakkaustrilleri kuoleman ja elämän rajamailta

Onko elämä elämisen arvoista, jos kukaan ei näe sinua, et edes sinä itse?

The Body Jumper -sarjan avaus Vaihdokas on tarina ulkokuoren alle haudatusta salaisuudesta. Päähenkilö on nuoren naisen mieli, aave elämästä joka päättyi liian varhain. Hän on vihainen ja pysyy mieluummin kuolleena kuin elää jonkun toisen elämää.

Mutta päädyttyään hohdokkaan Alex Winterin nahkoihin, vaihdokas saa kosketuksen ystävyyteen ja rakkauteen. Voisiko hän jäädä ja silti pitää kiinni itsestään? Pian kaiken sekoittaa murha, ja kuolemaa pakopaikkanaan pitänyt Alex joutuu taistelemaan elämänsä ja rakkaidensa puolesta.

Vaihdokas on kirjailija Elena Madyn huiman trilleritrilogian ensimmäinen osa. Toinen osa Varjo ja kolmas osa Varjelija jatkavat Alex Winterin tarinaa.

Keskustelu: Elena Mady (2 viestiä)
Risingshadow arvostelu - Niina Tolonen (Nafisan)

Kirja julkaistu elokuu 21, 2015 (WSOY)
Tietoja muokattu maaliskuu 19, 2021

The Body Jumper

Vaihdokas (The Body Jumper #1) 7.30   73
Varjo (The Body Jumper #2) 6.76   33
Varjelija (The Body Jumper #3) 6.56   16

Nix Kharon
lokakuu 25, 2023

Pidin joistakin asioista tässä kirjassa. Idea ruumiin valtaavasta hengestä oli ihan hyvä, varsinkin kun mukaan on liitetty eettistä pohdintaa ja itsensä etsimistä. Toki asetelma toi vahvasti mieleen Stephanie Mayerin kirjan Vieras. Kieli sen sijaan oli ajoittain kömpelöä ja muistutti heikkoa suomennosta. Monet tapahtumat olivat myös epäloogisia ja tapahtumapaikka epätodellinen Suomen oloihin siirrettynä. Nuorten kirjaksi tämä on kuitenkin ihan ok, varmastikin löytyy enemmän tarttumapintaa. Jännitystäkin tähän on koitettu tuoda ottamalla mukaan rikosjännärielementtejä. Tosin ne eivät olleet erityisen yllätyksellisiä. Itse henkilökohtaisesti olisin ollut paljon kiinnostuneempi niistä taustavoimista, jotka tällaisen ruumiinvaltaamisen taustalla vaikuttavat ja saavat tapahtuman aikaiseksi (kuinka, miksi, mitkä).

Anni Korhonen
heinäkuu 7, 2020

Ihana, tosi tunteita herättävä kirja. Loppu oli niin surullinen että itkin ihan oikeasti.

syyskuu 4, 2019

Kirjassa oli jotain, mikä esti minua innostumasta siitä. En oikein osaa nimetä ongelmaa, mutta kirjan lukeminen oli siitä johtuen tuskallista ja tuntui ettei teosta saa luettua loppuun tämän vuosituhannen puolella. Tarina oli oivaltava ja siinä oli mielenkiintoisia käänteitä, joten ehkä kyse oli kirjoitustyylistä tai erikoisesta negatiivisesta latauksesta, jonka kirja tartutti minuun.

vwitikai
toukokuu 20, 2019

Osa tapahtumista oli ennalta arvattavissa, mutta tarinaan sisältyi silti muuta kunnollinen plot twist. Kirjaa oli sujuvaa lukea ja tapahtumat etenivät sopivaan tahtiin. Pitääkin heti varata seuraava osa!

Nella
joulukuu 22, 2018

Kirjan juoni on mieleenkiintoinen enkä ole aiemmin törmännyt vastaavanlaiseen tarinaan. Siinä on kuitenkin joitain amatöörimäisiä piirteitä, jotka häiritsivät minua hieman. Muuten tarina pysyy kyllä koko ajan kiinnostavana ja itse luin kirjan parissa päivässä.

Päähenkilö Alex on hauska ja päättäväinen nuori, joka uskaltaa tarttua toimeen. Välillä kuitenkin Alex saattaa yllättäen järkyttyä joistakin vähän pienemmistä asioista. Tekstikin on melko humoristista ja hyvin rakennettua, mutta siinäkin on ehkä vielä vähn hiottavaa.

Kokonaisuudessaan kirja on oikein hyvä ja suosittelisin tätä kaikille, jotka tykkäävät romanttisista fantasioista.

lolde
marraskuu 28, 2016

Kirja oli aivan huippu ja juonikin todella hyvä. Jälleen yksi kirja joka singahtaa ehdottomasti parhaiden lukemieni kirjojen joukkoon. Kirjassa oli tasaista jännitystä alusta loppuun asti. Osuin oikeaan uumoillessani kuka loppujen lopuksi murhasi tytön vanhemmat ja siinä samalla muutamia muitakin, mutta silti se tuli yllätyksenä kun sen aika koitti. Myöskään romantiikkaa ei kirjasta puuttunut, sillä ei päässyt kunnolla mässäilemään, mutta se ei todellakaan haitannut. Rakkautta juuri sopivassa suhteessa.

syyskuu 11, 2016

Kun lueskelin tämän kirjan juonesta ja pari arvosteluakin niin tuli vähän sellaisia Stephenie Meyerin Vieras-kirjan tyylisiä viboja tästä. Sillä erotuksella, että ainakaan tiettävästi tämän kirjan mystiset Vaihdokkaat eivät ole valtaamassa maailmaa ja ainakin tämän kirjan päähenkilöllä on selkeästi omia mielipiteitä ja vähän myös omatunto kolkuttaa kun hän päätyy taas uuden ihmisen kehoon, joka ei ole hänen omansa. Tässä kirjassa on vähän sellaista lapsenmielistä kerrontaa ja ehkä se onkin vähän nuoremmille suunnattu, mutta se oli paikoitellen vähän sellainen tylsähkö ja lapsellinenkin. Yllätyin kuitenkin, että tapahtumat sijoittuivat suomeen vaikkakin sitten Alex elikin aika jenkkimäistä unelmaa vauraalla alueella. Idea oli kyllä hyvä ja joutui tässä itsekin olemaan vähän varpaillaan, että mitähän voi tapahtua Alexin sisällä asuvalle olennolle ihan yhtäkkiä kesken kaiken. Rikoskuvio oli ihan mielenkiintoinen eikä ratkaisua löydettykään heti. Loppua kohden sitten pudotettiin vähän pommia ja annettiin osviittaa seuraavalle kirjalle. En vielä ole varma aionko lukea seuraavankin, mutta toisaalta olen utelias luonne. Saa nähdä. Ihan kivaa illan viihdettä vaikkei tämä nyt mitään hirveää hypetysoloa itselleni ainakaan nostattanut. Btw, tykkään todella kirjan kannesta!

Breza
kesäkuu 2, 2016

En ollenkaan pitänyt alusta. Ärsytti sen verran Alexin suuttumiset, turhautumiset melkein joka ikiseen asiaan. Mutta onneksi jatkoin lukemista ja olen kyllä todella tyytyväinen. Suosittelen!

Tsururun
maaliskuu 10, 2016

ihan rehellisesti, tässä kirjassa viljellään aivan liikaa englanninkielisiä sanoja ollakseen suomenkielinen alkuperäisteos. oksymoroni? pateettinen? englannin lauserakenteita joille ei suomessa ole suoraa käännöstä? nämä asiat pilasivat lukukokemuksen minulle. luulisi, että kirjan on kirjoittanut vaihto-oppilas eikä aikuinen kirjailija. juoni oli kyllä hyvä. sääli.

Natalie
helmikuu 12, 2016

Tämä kirja on ihana. Se on paras lukemani kirja. Se oli jännittävä ja lopussa luulin, että "Alex" kuolee. En malta odottaa seuraavaa kirjaa!!

Matti Karjalainen
helmikuu 10, 2016

Elena Madyn "Vaihdokas" (WSOY, 2015) aloittaa uuden Body Jumper -nimisen nuortenkirjasarjan, jossa tuntematon mimmi herää Alex Winter -nimisen nuoren naisen kehossa. Hän on vaihdokas, traaginen hahmo, joka joutuu tahtomattaan muuttamaan toisten ihmisten kehoon ja jatkamaan elämää niissä aina siihen saakka kunnes heidät tempaistaan taas uudelleen pois. Alex Winter on tavattoman rikas, koulutodistusten perusteella älyttömän fiksu, taitava laulaja ja lisäksi hänen naapurissaan asuu komea nuorukainen nimeltään Jesse. Huonompi juttu on taas se, että hänen vaihtoehtoisten energiamuotojen parissa työskentelevät miljardööri-vanhempansa ovat saaneet juuri äsken surmansa auto-onnettomuudessa, ja kaikki merkit viittaavat siihen, että kyseessä on lavastettu murha. Eikä se murha jää ainoaksi... "Vaihdokkaan" tapahtumat sijoittuvat fiktiiviseen suomalaiseen kaupunkiin. Ratkaisu on kerrontateknisesti ihan perusteltu, mutta erityisen uskottavana miljöötä ei voi pitää, vaikka jossakin kai ne törkeän rikkaat, helvetin hyvännäköiset ja vierasperäisillä nimillä varustetut ihmiset asuvat (tosin jälkimmäistä voi kai perustella käännösmarkkinoille tähtäämistä). Suomelta paikka ei kuitenkaan vaikuta, ja tarina olisi voinut sijoittua periaatteessa ihan minne tahansa. Fantasia-aineksia on mukana yllättävän vähän, ja itse asiassa ne nousevat pintaan vain alussa ja lopussa sekä päähenkilön angstikohtausten aikana. Genreltään kirja onkin enemmän romanttinen jännäri, sillä suurin osa juonesta menee joko ihmissuhteita vatvoessa tai sitten murhia ratkoessa. En ole yleensä kovin hyvä päättelemään syyllistä, mutta "Vaihdokkaan" tapauksessa arvasin murhaajan ensimmäisen kolmanneksen paikkeilla. Lisäksi loppuratkaisu ja johtolangat ovat aika epäuskottavia ja kliseisiä. Vaikka minä en jaksanut "Vaihdokkaasta" innostua, niin luulen että kohdeyleisö saattaa hyvinkin olla eri mieltä ja sulattaa paremmin teiniangstin, -ihkutuksen ja kuluneet juonenkäänteet. Ulkoasusta homma ei jää ainakaan kiinni: kansikuva on sangen tyylikäs.

Hera
tammikuu 6, 2016

Ihana rakkaustrilleri elämästä ja kuolemasta. En malttaisi odottaa toista osaa. En voi kuvailla tätä sanoin... Voin vain sanoa, että rakkaus on voittavaa ja viha häviävää!

Poison Girl
syyskuu 9, 2015

Tykkäsin! Juoni on mielenkiintoinen ja erilainen. Eläminen jonkun toisen kehossa tuntuu karmivalta. Kirjan teema olikin hyvin keskellä koko ajan: millaista on elää, kun muut näkevät vain ulkokuoren eivätkä sieluasi. Jännitystä kirjaan lisää murhatutkimukset ja paikoitellen sydän alkoi pamppailla. Ja seuraava osa tulee vasta keväällä!

Janski_hah
elokuu 31, 2016