Eksynyt sankari (Olympoksen sankarit #1) - Rick Riordan9

Kirja-arvio :: Eksynyt sankari

Kirjoittanut Lexei

Tätä sarjaa aloin lukea kaverin suosituksesta, ja kyllä kannatti. Rick Riordan ei pettänyt vieläkään. Sarja alkoi heti lupaavasti, ja yksi positiivinen yllätys oli, että Percy Jackson sarjan hahmot ovat vielä mukana tässäkin tarinassa.

Eksynyt sankari

Alkuteos ilmestynyt 2010. Suomentanut Ilkka Rekiaro. Sidottu.

Minne katosi Percy Jackson?

Percy Jacksonin katoaminen pakottaa uuden sukupolven puolijumalat tositoimiin maailman pelastamiseksi

Kun Jason herää bussissa, hänellä ei ole aavistustakaan, missä hän on. Vieressä istuu kaunis tyttö Piper ja edessä ilvehtii ylivilkas teini, joka väittää olevansa hänen paras ystävänsä Leo. Auto kuljettaa luokkaretkelle ongelmanuoria ja nuorisorikollisia, joita opettaja pitää kurissa pesäpallomailan avulla.

Jason ei muista tyttöä eikä Leoa eikä sitäkään, miksi istuu bussissa. Hän ei edes tiedä, kuka hän itse on. Ainoa joka uskoo Jasonia on kilipukkia muistuttava opettaja, joka mäkättää tunnistavansa puolijumalan kilometrien päähän, ja että Jasonin sietää olla varuillaan.

Kun bussiin iskee pyörremyrsky, jonka ainoana kohteena ovat Jason ja hänen uudet ystävänsä, Jason alkaa ymmärtää, mitä opettaja tarkoitti. Hän, Piper ja Leo ovat puolijumalia, joiden on estettävä maailmaa luhistumista. Ja he todellakin ovat suuressa vaarassa.

Rick Riordanin kreikkalaista mytologiaa ja nykyamerikkalaisten varhaisnuorten elämää taitavasti yhteen punova sarja Percy Jacksonista on voittanut lukuisia palkintoja. Sen ensimmäisestä osasta on tehty myös elokuva Salamavaras. Uusi viisiosainen sarja lääkitsee Percy Jackson -fanien fantasian nälkää.