Kootut kertomukset - Franz Kafka4

Kirja-arvio :: Kootut kertomukset

Kirjoittanut Eija

Kokoelma sisältää paljon lyhyitä kertomuksia, jotka ovat sivun tai puolen sivun mittaisia. Tarinat eivät ole helposti omaksuttavia, vaan vaatisi useamman lukukerran, jotta avautuisivat kunnolla - jos avautuvat ollenkaan. Joistakin lyhyistä tarinoista pidin, vaikka pointti saattoi jäädäkin epäselväksi. Parhaimmat tarinat löytyivät kuitenkin pidempien kertomuksien joukosta, niistä parhaimpana Muodonmuutos. Siinä kauppamatkustaja, perheen elättäjä, joutuu selittämättömän muodonmuutoksen kouriin – hänestä on tulossa iljettävä hyönteisen kaltainen otus. Tarina kertoo, miten omaiset reagoivat läheisensä muutokseen. Tarinaa voi pitää kauhuna, mutta ensisijaisesti minulle se oli haikea kertomus hylätyksi tulemisesta.

Vaikka muutamista tarinoista pidin kohtuullisen paljon, suurelta osin kokoelman tarinat olivat liian vaikeita minulle. Tarinat ovat sen luonteisia, että niitä ei voi lukea montaa kerralla ja niitä pitäisi ehkäpä käsitellä ja pohtia yksi kerrallaan ajan kanssa – siihen ei minulla ainakaan nyt ollut kärsivällisyyttä eikä intoa.

Kootut kertomukset

Suomentaneet Aarno Peromies, Eeva-Liisa Manner, Kristiina Kivivuori ja Markku Mannila. Toimittanut Hannu-Pekka Lappalainen.

1. painos: Otava, 1997. Sidottu, kansipaperi.
3. painos: Seven. Otava, 2010. Nidottu.

Franz Kafka (1883–1924) on loistava novellisti ja eurooppalaisen kirjallisuuden luetuimpia kirjailijoita. Kootut kertomukset sisältää Kafkan koko novelli- ja kertomustuotannon tekstien alkuperäisessä ilmestymisjärjestyksessä.

Kokoelman aiemmin suomennetut kertomukset ovat ilmestyneet teoksissa Nälkätaiteilija, Erään koiran tutkimuksia ja Keisarin viesti.