Carrie - Stephen King6

Kirja-arvio :: Carrie

Kirjoittanut Cliffer666

Tämän teoksen klassikkoarvoa ja legendaarisuutta ei voi kiistää. Mutta minkä tasoinen romaani loppujen lopuksi on? Sanotaanko näin, että King-asteikolla sitä alapäätä. Tässä täytyy sanoa heti, että se ei todellakaan tarkoita, että se olisi huono. Muttei mitenkään erikoisen hyväkään. Minun mielestäni toimii eräänlaisena harjoitusalustana mestarin tuleville töille. Lisäksi rakenne, jossa pompitaan lehtijuttujen ja nykytapahtumien välillä ei ollut mieleeni, muttei varsinaisesti mikään ylivoimainen ärsytystekijäkään. Mutta Kingin vangitsevimpien teosten tunnelmaa ei tavoiteta, sen tavallaan ymmärtääkin kun on kyseessä ensiteos.

Kampanja: Kokeile 30 päivää ilmaiseksi BookBeat

Carrie

Alkuteos ilmestynyt 1974. Suomentanut Tuula Saarikoski. Kannen kuva: Kaarina Hanström. Sidottu, kansipaperi. 2. ja 3. painos 1991, nidottu. 4. painos 1992, sidottu.

Stephen Kingin läpimurtoromaani – tiivis ja tehokas!

Carrieta on sitten kiva kiusata – se on tuollainen ujo ja kömpelö, ei osaa edes kunnolla suuttua. Opettajat ovat tosi vittumaisia kun sekaantuvat asiaan. Sen joutuu Carrie vielä maksamaan – järjestetään sille joku mahtava pila, niin että koko kaupunki saa nauraa.

Mutta eivätpä tiedä Carrien koulutoverit, kenen kanssa ovat tekemisissä. Carrie ei olekaan ihan tavallinen tyttö, vaikka siltä näyttää. Hänellä on hallussaan hyvin erikoinen kyky: pelkän ajatuksen voimalla hän voi saada aikaan katastrofeja, muuttaa koko maailman painajaiseksi. Se on aivan erinomainen koston apuväline. Ja eräänä kauniina kevätiltana, josta oli vähällä tulla hänen elämänsä onnellisin, hän päästää sen valloilleen...