Kirja-arvio: Tappava lääke

Kirjoittanut Moonlight - 3.5

Varoitus: kirja-arvio sisältää juonipaljastuksia

Sarjan aloitti kerran The Maze Runner (labyrintti, kirjoitan nimet englanniksi koska luin ne myös englanniksi) joka oli aivan mahtava aloitusosa ja jäi elämään yhtenä kaikkien aikojen lemppareistani! Sitten tasoa laski The Scorch Trials (Poltettu maa) joka kuitenkin ihan kekseliäs ja viimeiseksi The Death Cure (Tappava lääke) josta en edes tiennyt mitä odottaa. Mielestäni kirjailija teki huonoja päätöksiä juonen kannalta, mutta kirja sisälsi silti huimia kohtia, kuten pako Wickediltä! Gallyn mukaan hyppy oli myös huippuveto!
Lempparini koko sarjan ajalta olivat Newt ja Minho. Ja...ensimmäisen kuolema oli aivan hirveää.

Newtin tarina tässä kirjassa oli uskomattoman surullinen ja olisin toivonut juuri hänen olevan immuuni enemmän kuin kenenkään muun, paitsi ehkä Minhon.

Kuitenkin ystävyys Newtin ja Tommyn, sekä Minhon Newtin ja Thomasin välillä oli jotain niin ainutlaatuista ja kaunista.
Kummatkin naishenkilöt, Theresa ja Brenda jättivät minut kylmäksi koko sarjan ajan, vaikkakin paranivat päätösosassa. Kaikki jäljelle jääneet aukiolaiset ja varsinkin paluu labyrinttiin olivat neronleimaus kirjailijalta! Vielä päälle pari saattajaa niin olin ihan myyty. Kaikkine viitauksine ensimmäiseen kirjaan tuli niin nostalginen olo.
Loppu oli hyvä ja tyydyttävä, vaikka kahdesta viimeisestä kirjasta olisi kirjailija voinut saada juonellisesti vielä niiiin paljon enemmän irti! The Scorch Trials (Aavikkokokeet) elokuvasovitus oli uskomattoman mahtava ja jos kirja olisi ollut suoraan sama, olisi näistä saanut vaikka mitä!!
Aijon lukea vielä The Fever Coden, mutten varmaan The Kill Orderia.
Suosittelen lämpimästi & eläköön Newtin, Chuckin, Theresan, Winstonin, Albyn ja monen muun henki ikuisesti aukiolla ja labyrintin käytävillä, mistä se kaikki kerran alkoi!

Tietoa kirjasta :: Tappava lääke

James Dashner Julkaistu: helmikuu 17, 2016
Tyylit: scifidystopia, nuoret
Avainsanat: ekokatastrofit, elokuva

Alkuteos ilmestynyt 2011. Suomentanut Jussi Korhonen. Nidottu.

Maze Runner -trilogian kolmannessa osassa Thomaksen henkeäsalpaava tarina jatkuu. Poltetun maan ylityksen jälkeen Thomas joutuu uuteen karmivaan ihmiskokeeseen.

Hänen aivojaan on käsitelty niin, että PAHA-organisaation edustaja voi kontrolloida häntä. Thomas onnistuu saamaan osan pois pyyhityistä muistoistaan takaisin, mutta ne ovat liian piinaavia. Muistojensa rippeiden voimalla hän pakenee ... (lisää)

Halki ikiyön (Paljaan taivaan alla, #2)Paljaan taivaan alla (Paljaan taivaan alla, #1)Labyrintti (Maze Runner, #1)Yhä sininen taivas (Paljaan taivaan alla, #3)Poltettu maa (Maze Runner, #2)
Skie
Uusin jäsen: Marjut Järvinen