Nälkäpeli (Nälkäpeli #1) - Suzanne Collins10

Kirja-arvio :: Nälkäpeli

Kirjoittanut people

Aiemmin mietin, ettei Nälkäpeli ole varmaankaan mitenkään mielenkiintoinen kirjasarja, mutta päätin pian kuitenkin lukea sen. Alku oli tylsä, mutta kun pääsi juoneen mukaan ja kirjassa alkoi tapahtua enemmän, en meinannut laskea kirjaa kädestäni. Juoni on oikeasti todella hyvä ja uskon, että se saa lukijan jos toisenkin ihastumaan siihen. Vaikka teema onkin aika synkkä ja hieman raaka, pidän kirjasta todella paljon! Kirjaa lukiessani sain erittäin hyvän vaikutelman Galesta, Peetasta, Katnissista ja muista kirjan henkilöistä, mutta elokuvan katsoessani petyin suuresti. Pidin eniten trilogian viimeisestä osasta.

Kampanja: Kokeile 30 päivää ilmaiseksi BookBeat ja Elisa Kirja

Nälkäpeli

Alkuteos ilmestynyt 2008. Suomentanut Helene Bützow. Päällyksen kuvitus: Tim O'Brien. Sidottu, kansipaperi. 2. painos 2010, nidottu.

Luonnonkatastrofit, kuivuus, myrskyt, tulipalot ja tulvat nielivät suuren osan Pohjois-Amerikasta. Loput hävitti jäljelle jääneestä ruoasta käyty sota. Raunioista syntyi Panem. Sen kansalaiset nousivat kapinaan hallitsijoitaan vastaan, mutta hävisivät taistelun. Rangaistukseksi kehitettiin nälkäpeli.

Pelin säännöt ovat yksinkertaiset. Jokaisen vyöhykkeen on arvottava yksi poika ja tyttö osallistumaan kisaan. Nuoret pakotetaan vaativiin olosuhteisiin luonnonalueelle, jossa heidän on tapettava toisensa. Viimeinen hengissä selviytyjä on voittaja.

Nälkäpeli on vuotuinen tapahtuma ja koko maassa näytettävä tosi-TV-ohjelma. Trilogian ensimmäisessä osassa 16-vuotiaan Katnissin kyvyt joutuvat koetukselle, kun hän ilmoittautuu peliin vapaaehtoiseksi pelastaakseen pikkusiskonsa, jonka epäonneksi arpa lankeaa...

Suzanne Collins kertoo Theseuksen tarun ja gladiaattorielokuvien inspiroineen häntä omalaatuisen yhteiskunnan luomisessa. Nälkäpeli on hänen ensimmäinen suomennettu romaaninsa.

Yhdysvaltalainen kirjailija asuu Connecticutissa perheensä ja takapihaltaan adoptoimiensa kissojen kanssa. Hän on aloittanut uransa 1991 kirjoittamalla lastenohjelmia televisiolle.

"Minulta pyydetään usein lukuvinkkejä, ja annankin niitä mielelläni, koska kirjat ovat minusta innostavia. Viimeisin villitykseni on Suzanne Collinsin Nälkäpeli. Tämä kirja lumosi minut niin, että minun oli pakko ottaa se mukaan päivällispöytään ja piilottaa se pöydänkulman alle, jottei tarvitsisi keskeyttää lukemista. Tarina valvotti minua monta yötä peräkkäin, sillä vielä kirjan luettuanikin makasin hereillä vuoteessa sitä ajatellen. Olen suositellut kirjaa ventovieraille kirjakaupassa. Ja nyt kaikille, jotka lukevat nettisivujani. Nälkäpeli on suurenmoinen." – Stephanie Meyer

Nälkäpeli on romaani täynnä jännitystä, joka ei päästä hetkeksikään otteestaan. Luin sen yhtä soittoa alusta loppuun.” – Stephen King

”Tarinan vahvana juonteena on epäoikeudenmukaisuus (…) Romaania voi tarkastella vertauskuvana loppuun asti viedystä kilpailu- ja tositv-yhteiskunnasta.” – Vesa Sisättö, Helsingin Sanomat