Hohto (Hohto #1) - Stephen King9

Kirja-arvio :: Hohto

Kirjoittanut Cliffer666

Varsin tunnettu teos. Jos ei välttämättä romaanina, niin ainakin Stanley Kubrickin elokuvana. Leffa kerännyt paljon kiitosta ja kieltämättä se on mainio. Mutta tiedossa on myös Kingin vieroksuva suhtautuminen siihen (ja hänhän teetti sitten vuosia myöhemmin omanlaisensa version). Joka tapauksessa tätä elokuvaa on kiittäminen/syyttäminen siitä, että minä olen varmasti yksi niistä lukuisista lukijoista, jotka eivät kykene lukemaan sitä ilman, että näkevät jatkuvasti mielessään Jack Torrancen Jack Nicholsonina. Ja miljöön myös elokuvan miljöönä. Niimpä niin.. Mutta loppupeleissähän alkuperäinen romaani poikkeaa monellakin tapaa leffasta. Kirjan ehdottomia kantavia voimia on eräänlainen hiipivästi kasvava ahdistavuus asteittaisen mielensekoamisen ja hotellin heräämisen kautta. Tuntuu kuin King osaisi kasvattaa tunnelmaa juuri tarpeeksi sopivan verkkaasti, ei piinallisen hitaasti. Loppu (~viimeiset 150-100 sivua) onkin sitten kirjan ehdoton kohokohta. Lisäksi on ehdottomasti laskettava romaanin ansioiksi ihan peruslähtökohta, pieni perhe eristäytyneessä (ja kummittelevassa) hotellissa lähes puolivuotisen pitkän talven.. se on kutkuttava. Onhan tämä klassikkoasemansa ansainnut, ei sitä pysty kieltämään. Mutta esim. kirjan kannessa näkyvä "Kingin paras!"-slogan.. sitä en pysty allekirjoittamaan. Niin piinaavan hyvä kuin teos onkin, se ei sittenkään ole niiden aivan parhaimpien joukossa - seikka joka osaltaan jo kuvaa tämän miehen tuotannon laadun tasoa.

Hohto

Alkuteos ilmestynyt 1977. Suomentanut Pentti Isomursu.

1. painos: 1985. Päällys: Heikki Kastemaa. Sidottu, kansipaperi.
4. painos: Best Seller, 1993. Nidottu.
Uusi laitos: Bon, 2013. Suomennoksen tarkistanut Suvi Clarke. Kansi: Juri Patrikainen. Nidottu.

Horror Writer Association’s Top 40 Horror Book of All Time. Locus-palkintoehdokas 1978

Kauhukertomuksen mestarin kuuluisa romaani

Danny on vain viisivuotias pikkupoika, mutta hän ”hohtaa”: Hän pystyy ottamaan suoran yhteyden henkilöön joka on satojen kilometrien päässä, hän pystyy saamaan selville menneet tapahtumat ja näkemään tulevaisuuteen. Kun Dannyn isästä Jack Torrancesta tulee komealla näköalapaikalla sijaitsevan vuoristohotellin hoitaja, Dannyn näyt muuttuvat pelottaviksi. Hohto on luisumassa hänen hallinnastaan.

Talvella lumivyöryt eristävät hotellin muusta maailmasta. Silloin tyhjillään oleva rakennus alkaa elää omaa elämäänsä. Kuka on nainen huoneessa 217? Keitä ovat hissillä kulkevat naamioidut vieraat? Hotellissa asustaa paha voima – ja sekin hohtaa.

Stephen King on taitava tiiviin jännityksen luoja, jonka romaanissa kauhu versoo salaperäisellä tavalla suoraan arkipäivän tapahtumista. Hohto tunnetaan myös kiitettynä elokuvana.

”Parasta kun ette lue tätä yksinänne. – Daily Mirror