Kirja-arvio: Se mikä ei tapa

Kirjoittanut Emelie - 4.0

Millenium-sarjan neljännessä osassa ei ollut ihan sitä samaa hienoa fiilistä, kuin alkuperäistrilogian teoksissa. Voinee olla, että aika on kullannut muistot, koska siitä on tosiaan jo aikaa kun luin trilogian, mutta samanlaista vau-efektiä ja -oloa tämä teos ei synnyttänyt. Mutta ei tämä teos huono ollut, varsin viihdyttävä ja koukuttava, mutta ehkä jonkin verran sekavampi ja värittömämpi. Ärsyttävästi joitain yksityiskohtia toisteltiin useasti, ikään kuin lukija olisi jo ehtinyt unohtaa tarinan kannalta oleellisia asioita. Joko kirjailija ei luottanut teoksen mukanaan vetävyyteen tai sitten pelättiin, että yksityiskohdat hukkuvat kaiken muun sekaan. Niin tai näin, ärsyttävää se oli silti. Juonen käänteet ja hahmot olivat paikoitellen melko karikatyyrimäisiä ja melkoisen suureellisia, erityisesti Lisbeth oli liian hämmästyttävä yksilö kaikessa kykeneväisyydessään. Lisbeth ei myöskään tuntunut samalta hahmolta tässä kirjassa kuin aiemmin, mutta minä kyllä pidin tästäkin versiosta. Kaiken kaikkiaan miellyttävä tarina lukea, vaikkakin jatko-osille jätettiin ovea auki. Ei olisi tarvinnut.

Tietoa kirjasta :: Se mikä ei tapa

David Lagercrantz Julkaistu: elokuu 2015
Tyyppi: muu fiktio
Tyylit: jännitysrikoskirjallisuus
Avainsanat: elokuva

Alkuteos ilmestynyt 2015. Suomentanut Outi Menna. Sidottu, kansipaperi.

Mikael Blomkvist ja Lisbeth Salander kohtaavat jälleen

Lisbeth Salanderilla on salaiset syynsä toimintaan. Siksi hän tekee uskaliaan hakkerihyökkäyksen ja ottaa riskejä joita yleensä kaihtaisi.

Pahat kielet väittävät, että Millenniumin toimittajan Mikael Blomkvistin ote on lipeämässä, mutta hän itse tietää olevansa vain kunnon skuupin tarpeessa.

Eräänä ... (lisää)

Ultima (Maestra, #3)Ajokortti helvettiin ja muita ultralyhyitä rikostarinoitaJuoksu aikaa vastaanKuolevan jumalan yöVaaleaverikkö
Fievre, LordStenhammar
Uusin jäsen: Irma Niemiaho