Mahti (Korpinkehät #3) - Siri Pettersen8

Kirja-arvio :: Mahti

Kirjoittanut Emelie

Mahti oli hyvä päätösosa trilogialle, mutta ei kuitenkaan ollut tarinana yhtä hyvä kuin kaksi edellistä osaa. Aikaisempien osien juonirakenteita toistettiin liiaksi, ja omintakeisuus yksityiskohdissa ontui. Hahmokehitys oli taas ihailtavan hienoa, mutta tässäkin mentiin paikoitellen liiallisuuksiin, erityisesti Hirkan kohdalla. Pidin hahmoon tuodusta harmaammasta sävystä, mutta tällainen jatkuvasti itsensä ylittävä hahmo muuttuu helposti joksikin muuksi kuin mitä se alunperin oli. Hirka ei tähän ihan totaalisesti lipsahda, mutta lähellä ollaan. Muut uudet hahmot ovat hyvin tehtyjä, kiinnostavia ja persoonallisia, heitä seurasi miellellään. Tarinan loppu jäi miellyttävän avoimeksi, mutta tarpeeksi selkeäksi kuitenkin, että trilogia sai arvoisensa päätöksen.

Kampanja: Kokeile 30 päivää ilmaiseksi BookBeat

Mahti

Alkuteos ilmestynyt 2015. Suomentanut Eeva-Liisa Nyqvist. Sidottu.

Kuvittele, että olet pelätyn kansan kuva. Heidän vihansa ja kostonjanonsa symboli. Maanpakoon karkotetun johtajan tytär, jonka kohtalona on osoittaa lopun alku.

Hirka valmistautuu kohtaamaan vallanpitäjät ja ottamaan paikkansa isänsä synnyinmaassa – sokeiden kylmässä maailmassa, jossa heikkoutta halveksitaan. Hän on hyväksynyt osansa vastentahtoisesti pitääkseen Yminmaan turvassa ja Rimen elossa. Mutta kuolleena syntyneet janoavat Mahtia suunnattomasti, ja Hirka alkaa käsittää, että sota on väistämätön. Tämä oivallus kyseenalaistaa lopulta kaiken, mihin hän on uskonut ja minkä puolesta hän on taistellut.

Mahti on kriitikoiden ylistämän, suursuosioon nousseen Korpinkehät-trilogian päätösosa, jossa valta, viha ja ylpeys kohtaavat. Norjassa sarjan kirjat ovat saaneet useita palkintoja, ja niistä on tekeillä elokuva.

”Jonkun pitäisi napata sarja englanninkielisille markkinoille, koska siitä tulee aivan valtava menestys.” – The Telegraph