Kesytön (Susiraja #1) - Elina Rouhiainen7

Kirja-arvio :: Kesytön

Kirjoittanut Anneliana

Ihan okei kirja. En ole oikein ikinä perustanut sen kummemmin suomalaisista kirjailijoista, mutta Rouhiainen teki pienen mukavan poikkeuksen tähän väliin. Asia, joka minua jäi kutkuttamaan - vai pitäisikö sanoa asiat - olivat niiden aivan järjetön etenemisvauhti. Siiiiiiis, missä vaiheessa Raisa edes ehti rakastua Mikaeliin? Entä Mikael Raisaan? Yhtäkkiä tämä kuitenkin työntää hänet luokkahuoneeseen ja alkaa suudella kuin viimeistä päivää vaikka Raisa oli hetki sitten paiskannut Mikaelin tyttöystävää Jenniä jollain kirjalla. Aika sekavaa, eikö? Koko kirja oikeastaan oli aika sotkuinen. En pitänyt kovinkaan paljon Raisasta, ja Mikael oli aivan liian täydellinen (ah, niin komea, täydelliset huulet ja voi hitto mikä kroppa! Mitä nuo silmät on ja päläpäläpälä). Jenni oli oikeastaan ainoa hahmo, josta pystyin lukemaan ilman hampaiden kiristelyä. Kirjassa oli myös pari aika sekavaa kohtausta, kuten se missä Raisa 'paiskaa' Jenniä joillain kuvilla? Siis täh? Rouhiainen olisi voinut tarkentaa asiaa hiukan paremmin. Ihan hyvähän kirja oli. Jatko-osat olen lukenut jo kauan sitten, enkä valitettavasti aio tehdä niin enää seuraavaa kertaa. Neljä kirjaa, joissa ei tapahtunut oikeastaan hirveästi mitään...

Kesytön

1. laitos: Tammi, 2012. Kansi: Eevaliina Rusanen. Sidottu, kansipaperi.
2. laitos: Tammi, 2013. Bon-pokkarit. Nidottu.

Luulitko tietävästi millaista on susirajalla? Mieti uudestaan. Unohtumaton lukuelämys Kesytön on täysiverinen paranormaali romanssi ja koukuttavan Susiraja-sarjan ensimmäinen osa.

Raisa Oja on 17-vuotias Kallion kasvatti ja kunnianhimoinen taiteilijanalku, jonka elämä sortuu kun hänen äitinsä kuolee yllättäen. Rakas Helsinki jää taakse, kun Raisa lähetetään asumaan keskelle Kainuun korpea. Hukkavaaran erikoisessa kylässä hänen ainoana toiveenaan on selvittää miksi hänen äitinsä on pitänyt menneisyytensä salassa.

Kaiken hämmennyksen keskellä Raisan elämään astuu Mikael Sarri. Mikael on koulun vaikutusvaltaisin poika, jonka merkilliset silmät tuntuvat hakeutuvan yhä useammin Raisan suuntaan. Mutta uskaltaako Raisa edes unelmoida Mikaelista, jota muut kunnioittavat ja pelkäävät ja jonka tyttöystävä on jäätävän kaunis? Kun uskomaton totuus Hukkavaarasta alkaa vähitellen selvitä Raisalle, ei paluuta entiseen enää ole. Ja salaisuudet ovat vasta alkaneet paljastua.

Kirjatraileri Youtubessa.

\"Kesytön on Elina Rouhiaisen upea, koukuttava esikoisromaani. — — Paranormaalia romantiikkaa Kainuun korvessa, siinä on jotain ennenkokematonta, uutta ja raikasta - kertakaikkiaan vastustamaton yhdistelmä. Kirjan kansikuva on todella kaunis ja sopii täydellisesti kirjan tunnelmaan.\" – Salme Paloniemi, Koillissanomat 17.8.2012

\"Henkilöhahmot ovat Kesyttömän suola. Tarinassa on syvyyttä ja tilaa kokea tuntoja. Elina Rouhiainen on kirjoittanut kiinnostavan esikoisteoksen ja samalla pedannut teoksen jatko-osille erinomaiset asetelmat.\" – Maria Loikkanen, Savon sanomat 3.9.2012

\"Kesytön on ihana suomalainen esikoisromaani. On virkistävää lukea fantasiaa, joka sijoittuu kotimaahan.\" – Heidi Ylitalo, Suosikki 2012/10

\"Elina Rouhiainen on luonut kunnianhimoisen fantasiamaailman\" – Aamulehti 12.11.2012