Vapaat pikkumiehet (Kiekkomaailma (nuortenkirjat) #2) - Terry Pratchett6

Kirja-arvio :: Vapaat pikkumiehet

Kirjoittanut Kataja

Kirjassa on kummalinen kirjoitustapa, ja ei ainakaan minun mielestäni huumori ole kovinkaan hauskaa, joten luin kirjan vain puoleenväliin saakka. Se olisi saattanut tulla paremmaksi, mutta en vain jaksanut lukea sitä. Kirjassa on epäselviä asioita, mutta siinä on melko hyvä juoni.

Vapaat pikkumiehet

Alkuteos ilmestynyt 2003. Suomentanut Mika Kivimäki. Kannen kuva: Paul Kidby.

1. painos: Karisto, 2003. Sidottu.
2. painos: Karisto, 2005. Nidottu.

Locus-palkinto (paras nuortenkirja) 2004. Mythopoeic-palkintoehdokas (nuortenkirjat) 2004.

Hengästyttävän hulvaton nuorten fantasiatarina koko maailman tuntemalta kertojamestarilta

Terry Pratchettin kertojantaidot ovat vertaansa vailla: hänen kirjojaan on myyty jo yli 27 miljoonaa kappaletta ympäri maailmaa. Viime vuonna ilmestynyt Mahtava Morris ja sivistyneet siimahännät voitti arvostetun Carnegie Medal -palkinnon Englannissa.

Yhdeksänvuotias Tiffany Särkynen ei pahemmin hätkähdä, vaikka kotikylän joessa uiskenteleekin yhtäkkiä hirviö ja maisemaan pelmahtaa päätön ratsastaja sekä pieniä, sinisiä, oudosti puhuvia miehiä kilteissä. Mitta tulee täyteen vasta siinä vaiheessa, kun Tiffanyn pikkuveli kidnapataan.

Urhea sisko varustautuu pelastusretkeen paistinpannulla ja isoäitinsä taikakirjalla (no, oikeasti kirja on kyllä Lampaiden sairaudet), mutta jotain muutakin tarvitaan. Matka vinksahtaneen satumaailman halki ei nimittäin onnistu ilman haltijamaailman pelätyintä poppoota, Vapaita pikkumiehiä, jotka takaavat sen, ettei reissulta ainakaan hurttia huumoria puutu.