Vartijat hoi! (Kiekkomaailma #8) - Terry Pratchett10

Kirja-arvio :: Vartijat hoi!

Kirjoittanut Emelie

Jälleen kerran täyden 5 tähden kirja Pratchettilta. Tästä tarinasta jäi hyvä mieli eikä mitään valittamista. Minä, joka keksin melkein mistä tahansa ainakin yhden negatiivisen asian, en löytänyt tästä yhtäkään. Alkuasetelma oli lupaava, parimetrinen Porkkana lähtee ihmisten joukkoon kasvettuan sitä ennen aikuisuuteen kääpiöiden parissa, ja samaan aikaan Ankh-Morporkissa salaseura suunnittelee vallankaappausta. Salaseura ja sen rakenne oli kuin Monty Pythonista, näin mielessäni kirjan hahmojen paikalla Pythonit kaavuissa. Porkkana oli sympaattinen comic relief -hahmo, hauska ihan omalla tavallaan muihin verrattuna. Pratchett ei tyydy viljelemään kirjoissaaan vain yhdenlaista huumoria, mikä selvästi pitää kirjojen idean (irvailun kliseille) mielenkiintoisena. Suosikkini tämän tarinan hahmoista oli toki Kapteeni Vimes, joka ainakin tässä teoksessa oli pohdiskeleva, itsepäinen ja asioita aikaansaava. Olen ymmärtänyt, että Vimesin hahmo muuttuu sarjan edetessä, joten mielenkiinnolla odotan mitä hahmolle tapahtuu. Pidin kirjan tarinasta kokonaisuutena, vaikkakin ne yksityiskohdat olivat lähempänä sydäntä, erityisesti Errol ja muutenkin lohikäärmeet. Tämän kirjan kanssa oli sama juttu kuin monen muunkin Kiekkomaailma-sarjan teoksen kanssa, eli tarinan alussa ei koskaan tiedä mihin suuntaan juoni lähtee etenemään. Kirjan luettuaan on sitten se fiilis, että totta kai juoni meni näin, ei voisi edes kuvitella mitään muuta, mutta alussa ei vaan ole mitään käsitystäkään. Mahtava lukukokemus!

Hahmot: 5/5
Juoni: 5/5
Miljöö: 5/5
Yleisfiilis: 5/5

Vartijat hoi!

Alkuteos ilmestynyt 1989. Suomentanut Marja Sinkkonen. Kannen kuva: Josh Kirby.

1. painos: Karisto, 1999. Sidottu, kansipaperi.
1. painos: Karisto, 2001. Nidottu.

Olipa kerran poikalapsi, joka joutui kääpiöiden kasvatettavaksi. Vuosien mittaan porkkanapäisestä vesselistä venähti parimetrinen hujoppi, joka yhtäkaikki piti itseään kääpiönä, vähän isokokoisena vain. Miehen ikään ehdittyään hän lähti Kiekkomaailmaan leipäpuuta etsimään ja päätyi järjestyksenpitäjäksi Kaupunginvartiostoon.

Vartijat hoi! on hänen tarinansa: velmu kertomus kirkasotsaisesta lainvartijasta, joka päätti panna järjestykseen koko Ankh Morpokin, tultasyöksevät lohikäärmeet mukaanlukien.

Omistuskirjoitus:

Heitä saatetaan kutsua palatsivartiostoksi, kaupunginkaartiksi tai vartijoiksi. Olipa nimi mikä tahansa, heillä on kaikessa sankarifantasiassa täsmälleen sama tehtävä: suunnilleen luvun 3 tienoilla (tai elokuvan pyörittyä siinä kymmenisen minuuttia) he ryntäävät huoneeseen ja käyvät yksi kerrallaan sankarin kimppuun tullakseen teurastetuiksi. Heidän omaa mielipidettään tästä asiasta ei koskaan kysytä.

Tämä kirja on omistettu noille kelpo miehille.

Sekä Mike Harrisonille, Mary Gentlelle, Neil Gaimanille ja kaikille muillekin, jotka edesauttoivat K-avaruuden ajatusta ja nauroivat sille; sääli, ettemme koskaan tulleet käyttäneeksi Schrödingerin pokkaria..